نشست علمی چارتاقی نیاسر در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزارشد

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۸۸۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۰
هفتمین نشست علمی چارتاقی نیاسر همزمان با انقلاب تابستانی ، بامداد روز پنج شنبه یکم تیرماه 1391 در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد.
 هفتمین نشست علمی چارتاقی نیاسر همزمان با انقلاب تابستانی ، بامداد روز پنج شنبه یکم تیرماه 1391 در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد.

در این نشست علمی، نخست شرکت کنندگان در هنگام طلوع خورشید در کنار چارتاقی نیاسر حاضر شده و پدیده زیبای طلوع خورشید در نخستین روز تابستان 91 را از بین ستون های چارتاقی نیاسر نظاره نمودند.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان در این نشست علمی، به نظریه مرادی غیاث آبادی در مورد چارتاقی نیاسر اشاره کرد و گفت: این بنا در دوران اشکانیان و ساسانیان بیشتر کاربرد آیینی و مذهبی داشته است و طلوع خورشید را می توان در اولین روز فصل های تابستان و زمستان از  بین ستون های این چارتاقی مشاهده کرد.

مهندس صفایی، با اشاره به جایگاه اخترشناسی و رصدخانه در فرهنگ ایرانی از دوران باستان تاکنون افزود: رصدخانه هایی همچون رصدخانه نیمروزان، رصدخانه اصفهان و رصدخانه ری، تنها نامی از آنها باقی مانده است.

وی، توجه بیشتر به آثار باقی مانده از رصدخانه گور در شهر فیروزآباد فارس، رصدخانه مراغه و رصدخانه سمرقند را متذکر شد و اظهار داشت: برای پیشرفت علم نجوم در ایران علاوه بر آگاهی داشتن از جایگاه قدیم ایران باید به علم نجوم مدرن نیز توجه ویژه داشت.

وی، با اشاره به اینکه، در فرهنگ های دیگر به دلیل نبود جایگاه چندانی برای دانش ستاره شناسی، گاه بناهای آیینی و سازه های خورشیدی را نیز رصدخانه می نامند گفت:  در صورتی در فرهنگ ایرانی علاوه بر کاربردهای تلویحی نجوم در بسیاری از بناها از جمله بناهای آیینی (همچون مساجد)، ساخت و کاربرد بناهای تخصصی نجومی نیز رایج بوده که به آنها نام رصدخانه اتلاق می شده است.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان تاکید کرد:  بهتر است در گفته ها و نوشته های خود بین این دو دسته بنا، تمایز قائل شده و به یک بنای تاریخی همچون چارتاقی، نام رصدخانه ندهیم.

در ادامه دکتر مجید ظهوری، استاد باستان شناسی دانشگاه کاشان نیز، مطالبی را در خصوص بناهای آیینی  و تاریخچه مراجعه اقوام آریایی به ایران و سکونتشان در فلات مرکزی ایران  ارائه کرد.

وی، در ادامه به تحلیل آیین های رایج از زمان مادها و هخامنشیان تا دوران ساسانی پرداخت  و ضمن تشریح دیدگاه های اسطوره ای نسبت به تکوین جهان در ایران باستان راجع به آتشکده ها و انواع آن توضیحاتی ارائه نمود.

این استاد باستان شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به ساختار چارتاقی ها و تکامل آنها افزود: از دید نجومی بناهای چارتاقی در ایران از نظر و صحت محاسبات نجومی قابل مقایسه با دیگر بناهای موجود در کشورهای دیگر نیست.

دکتر ظهوری، در پایان به قدمت و جایگاه چارتاقی نیاسر اشاره کرد و توجه بیشتر به این بنا را از مسئولان مربوطه خواستار شد.


نظر شما :