دکتر خراسانی‌زاده: توسعه علم و تکنولوژی مبتنی بر انجام تحقیق است

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۸۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۹
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: توسعه علم و تکنولوژی و شیوه‌های مدیریتی مبتنی بر انجام تحقیق است.
 عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: توسعه علم و تکنولوژی و شیوه‌های مدیریتی مبتنی بر انجام تحقیق است.

دکتر خراسانی‌زاده اظهار داشت: زمینه‌های اولیه ساخت هر ابزار یا هر دستگاهی، برگرفته از فعالیت‌های پژوهشی است.

 وی با اشاره به اینکه، پژوهش‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند افزود: در پژوهش‌های بنیادی، شاید ده‌ها سال کار انجام شود ولی شاید نتیجه آن تبدیل به تکنولوژی نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، پژوهش‌های کاربردی را از دیگر انواع پژوهش‌ها نام برد و یادآورشد: در رابطه با شرکت‌های دولتی وغیردولتی مثل شرکت آب و فاضلاب به طور مشخص باید پژوهش‌ها از نوع دوم یعنی پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور باشند.

دکتر خراسانی‌زاده، با اشاره به وضعیت بحران آب در کاشان اظهار داشت: باید کارشناسان شرکت آبفا بیش از پیش نیازهای کاربردی پژوهشی را به خوبی تدوین کنند.

به گفته وی، نگاه کارشناسی و مدیریتی و همچنین منابع مالی دو موضوع مهمی هستند که در به انجام رسیدن کارهای پژوهشی نقش مهمی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: فعالیت‌های دانشگاهی بیش از اندازه آموزش‌محور است و شاید فعالیت‌های مربوط به پژوهش‌های کاربردی کمتر باشند.

وی با بیان اینکه، شرکت‌های تخصصی مختلف نیز نتوانسته‌اند نیازهای پژوهشی- کاربردی خود را به خوبی تعریف و به دانشگاه ارائه کنند افزود: در بسیاری مواقع، پژوهش برای شناخت مشکلات انجام می‌شود، برای این که عملکرد یک مجموعه بهینه شود و رویه‌ها تغییر کند و یا در مکانیزم‌ها تغییر ایجاد شود که این امر یک پروسه هزینه‌بر و طولانی مدت و ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، قدم نخست در صنعت را شناسایی و طرح مشکلات بیان داشت و خاطر نشان کرد: باید برای اصلاح رویه‌ها و بهبود ماشین آلات تقاضا وجود داشته باشد که متأسفانه مدیریت علمی لازم در صنایع وجود ندارد و نامشخص بودن اوضاع اقتصادی وعدم تعادلی که وجود دارد، هرگونه اصلاح رویه‌ای را به حاشیه می‌برد.

دکتر خراسانی‌زاده، یکی از مشکل پژوهش را نگاه‌های کوتاه مدت ذکر کرد و افزود: تعادل اقتصادی مولفه مهمی در این خصوص است و از طرف محققان و پژوهشگران نیز برای انجام پژوهش‌های کاربردی باید تمایل وجود داشته باشد.

 


نظر شما :