کتاب «قلب فلسفه اسلامی» در جستجوی خودشناسی در تعالیم افضل الدین کاشانی منتشر شد

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۸۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۶۵
کتاب "قلب فلسفه اسلامی" ویلیام چیتیک با موضوع در جستجوی خودشناسی در تعالیم افضل الدین کاشانی با ترجمه شهاب الدین عباسی به همت دانشگاه کاشان منتشر شد.
 کتاب "قلب فلسفه اسلامی" ویلیام چیتیک با موضوع در جستجوی خودشناسی در تعالیم افضل الدین کاشانی با ترجمه شهاب الدین عباسی به همت دانشگاه کاشان منتشر شد.

این کتاب در دو بخش فلسفه اسلامی و نوشته های باباافضل در 550 صفحه با همکاری انتشارت مروارید به چاپ رسیده است.

مترجم، هدف از تالیف این کتاب را معرفی درون مایه های اصلی فلسفه اسلامی به کسانی که با آن آشنایی ندارند و افزودن افضل الدین کاشانی به فهرست فلاسفه مسلمانی که آثارشان را می توان به ترجمه انگلیسی خواند بیان کرده است.

قلب فلسفه اسلامی اثری درباره آموزه های فلسفی و اخلاقی فیلسوف مهمی است که معاصر شماری از اندیشه وران مسلمان مهم دیگر از جمله ابن رشد و ابن عربی بوده است.

در میان فیلسوفانی که به فارسی نوشته اند افضل الدین کاشانی نثر زیبا و دلنشین شایان توجهی دارد.

نوشته های او بیانگر بینش های فلسفی عمیقی است که می کوشند به دور از اصطلاحات دشوار عربی شرحی روشن برای علاقمندان به آموختن اصول، مبانی و استدلال های این سنت فلسفی به دست دهند.

این فیلسوف ایرانی برآن بود که فلسفه، مردمان را به سوی خویشتن شناسی و کمال وجود راهنمایی می کند. او در پی آن بود که فسلفه را تا حد امکان در دسترس همگان قرار دهد.

دکترویلیام چیتیک محقق برجسته آمریکایی پس از شرحی مفصل از اصول و مبانی این فلسفه و بحث های تطبیقی متنی از بخش های مهم و اصلی نوشته های باباافضل ارائه می کند و به شرح و توضیح  آنها می پردازد.

از دکتر چیتیک پیش از این سه کتاب راه عرفانی عشق تعالیم معنوی مولوی من و مولانا و آموزه های عرانی مولوی ترجمه و منتشر شده است.

افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی معروف به بابا افضل، از حکما و شاعران و دانشمندان برجسته نیمه دوم سده ی 6 و نیمه نخست سده ی 7 هجری قمری است. او در بالندگی و گسترش حکمت و ادبیات و عرفان در تاریخ و فرهنگ اسلامی و ایرانی نقش بسزایی داشته و آثار فراوانی را به جامعه ی علم و ادب تقدیم کرده است.

آرامگاه حکیم افضل الدین در روستای مرق حدود 40 کیلومتری شمال غربی کاشان قراردارد.

 


( ۱ )

نظر شما :