آثار هنری هر جامعه آئینه تفکر فرهنگ آن جامعه است

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۸۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۳۹
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: آثار هنری و معماری هر جامعه آیینه تفکر، فرهنگ آن جامعه است.
 عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: آثار هنری و معماری هر جامعه آیینه تفکر، فرهنگ آن جامعه است.

دکتر محمد نقی زاده، در جلسه هم اندیشی هنر اسلامی با موضوع تأملاتی بر چیستی هنر اسلامی در دانشگاه کاشان افزود: وادیِ هنر یکی از قلمروهای حساسی است که وجود تفکر دینی خویش و اهمیت خود را به وضوح متجلی می‏سازد.

وی با اشاره به اینکه، برای هنر هم همچون زیبایی و عشق و آزادی و عدالت تفاسیر متفاوت و حتی متضادی ارائه می‏شود اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در مقولات مختلف این است که معیارهای ارزیابی را از دیگران گرفته ایم.

وی، نیازهای حیات انسان را عادی و فیزیولوژی، نفسانی و روانی، روحانی و معنوی ذکر کرد و افزود: فرآیند ظهور آثار و هنر اسلامی و تمدن، از فضای اندیشه، فضای عملی، آثار جهان بینی و فرهنگ منشأ می گیرد.

پژوهشگر برگزیده سیزدهمین دوره بین المللی پژوهش فرهنگی یادآورشد: به مرور آثار و فرهنگ و جهان بینی بر روی تمدن اثر می گذارد.

دکتر نقی زاده تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق تعاریفی که از هنر و معماری اسلامی یا ایرانی وجود دارد بیشتر آراء و نظرات غربی است.

وی، توجه به اصول را برای هنر اسلامی مهم دانست و اظهار داشت: القائات ناصواب ، محدود کردن هنر در سلیقه هایی خاص، تفکیک بین هنر اسلامی و ایرانی و مخالف نشان دادن اسلام با هنر از جمله اشکالات هنر اسلامی است.

دکتر نقی زاده، تاکید کرد: آثار و نشانه های به جا مانده از تاریخ و تمدن پر شکوه ایران و هنرهای معماری ارزشمند اسلامی باید به خوبی حفظ و برای استفاده و عبرت آموزی آیندگان و نسل های بعدی ضبط و نگهداری شود.

مدیر گروه هنر اسلامی و پژوهش و هنر دانشگاه کاشان نیز در این مراسم به تاسیس دانشکده معماری و هنر از سال 86 در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال 87 نخستین دوره پژوهش و هنر با پنج دانشجو در این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

دکتر امیر حسین چیت سازیان، از ایجاد دوره کارشناسی فرش در مهرماه امسال خبر داد و افزود: این رشته تحصیلی با سه گرایش طراحی، مدیریت و رنگرزی و مواد اولیه دانشجو پذیرش خواهد کرد.


نظر شما :