انتشار شماره ۲۶ نشریه حدیث پژوهی دانشگاه کاشان

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۸ کد : ۱۸۲۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۴۲

بیست و ششمین شماره  نشریه حدیث پژوهی، پاییز و زمستان 1400دانشگاه کاشان منتشر شد.

دکتر محسن قاسم پور مدیرمسئول این نشریه علمی گفت: در این شماره از مجله 15 عنوان مقاله علمی از پژوهشگران و محققان به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه این نشریه اخیرا از بین ۳۰نشریه علمی پژوهشی  در حوزه تخصصی علوم قرآن و حدیث  از سوی کمیسیون نشریات وزارت علوم  حائز رتبه «الف» گردید، افزود:  تنها دو نشریه تحقیقات علوم قرآن وحدیث وحدیث پژوهی دانشگاه کاشان  رتبه الف دارند.

وی رسالت این نشریه را پژوهش در موضوعات  گسترده مربوط به حدیث  وسنت اسلامی  دانست و خاطر نشان کرد: حدیث پس از قرآن  و در کنار آن؛ شامل  ترین منبع دریافت آموزه های اسلامی است وحجم بزرگی از میراث مکتوب فرهنگ اسلامی در باره حدیث وسنت است .از این رو؛این نشریه از پژوهش و  مقالات محققان  در این حوزه  استقبال می‌کند .

دکتر قاسم پور  مقالات این شماره  را: تعامل حوزۀ حدیثی مدائن با امامان شیعه،  بررسی چگونگی بهره‌گیری روایات از دانش‌های زبانی در تفسیر قرآن (مطالعۀ موردی آیۀ بسمله از تفاسیر البرهان و نور الثقلین)، منبع‌شناسی و اعتبارسنجی مناظرات امام رضا در آثار شیخ صدوق ،  ابن قولویه: محدثی در گذر از نصّ به اجتهاد (ظهور و افول یک محدث قمی)،  بررسی روش محدث نوری در چگونگی برخورد با اخبار متعارض در مستدرک الوسائل و ارزیابی فرایند تمییز احمد بن محمد در اسناد «عدة من اصحابنا» در کافی عنوان کرد.

وی افزود: در این شماره از نشریه همچنین مقالاتی دیگر با عنوان  تحلیل ساختار روایی واقعۀ عاشورا بر اساس الگوی روایت‌شناسی گریماس مبتنی بر متن وقعة الطف، کاربست روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در مناظرۀ امام صادق با عمرو بن عبید معتزلی، بررسی سندی و دلالی روایت تمهید مقدمات گناه یوسف در تفسیر طبری، جستاری در بررسی اعتبار روایات حرمت تفسیر به رأی ، اسباب النزول از ساحت نقل تا آوردگاه رأی، واکاوی انگیزۀ سیاسی تدلیس در حدیث، روش‌شناسی ابن صدیق الغبن صدیق الغماری در کشف و تصحیح علل متن حدیث، بررسی سندی و محتوایی روایات شیعی در مورد خراسانی و نقد محتوایی روایات عبدالله بن سلام در مجمع البیان منتشر شده است.

این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه کاشان وسردبیری دکتر سید رضا مودب  از سال ۸۸ و  در جهت نیل به اهداف  زیر منتشر می شود :

۱) پژوهش های مرتبط با چیستی وفهم حدیث

۲) تحقیقات مرتبط با تاریخ  حدیث و فراز وفرود آن

۳) مطالعات مربوط به فقه الحدیث، نقد الحدیث

۴) تحلیل و گزارش نقد دیدگاه عالمان مسلمان وخاورشناسان  در قلمرو حدیث وسنت

 ۵) مطالعات تاریخی وتطبیقی در حوزه حدیث  وپژوهش های  بین رشته ای مرتبط با حدیث

 

کلید واژه ها: حدیث پژوهی دانشگاه کاشان نشریه علمی پژوهشی


( ۱ )

نظر شما :