آغاز بکار سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۸۰۲۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۳۶

سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی با حضور صاحب نظران،  صنعتگران و محققان و متخصصانی  از ایران و کشورهای انگلیس ، ایتالیا ، هلند ،  ترکیه ، آمریکا ، ونزوئلا و...  در دانشگاه کاشان به صورت برخط آغاز بکار کرد.

رئیس دانشگاه کاشان در مراسم افتتاحیه  با تشکر از برگزار کنندگان این رویداد علمی اظهار امیدواری کرد: تا این کنفرانس با ارائه تجربیات علمی و برگزاری کارگاه های تخصصی بتواند نقطه عطفی بر توسعه این صنعت باشد.

دکتر عباس زراعت  دانش بنیان کردن این محصول را ضروری دانست و افزود: برای ارتقاء این صنعت راهی جززمینه سازی  حضور شرکت های  دانش بنیان  در این صنعت نیست.

وی خاطر نشان کرد: صنعت گل محمدی و اسانس بایستی در خط دانش حرکت کند تا به آثار مطلوب ومورد نظر و اهداف برنامه های ششم توسعه دست یابیم.

وی ارتقاء کیفیت اسانس و برند سازی این محصول را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این کنفرانس باید  بتواند دست آوردهای علمی و آثار ملموسی را برای کشاورزان، تجار و سایر قسمتهای  بخش خصوصی داشته باشد و در زمینه های محصولات و فرآورده های دارویی بهداشتی وآرایشی بتواند گام های مؤثری را بردارد.

رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از محصول گل محمدی فقط درتهیه گلاب استفاده می شود خاطر نشان کرد: این به معنی خام فروشی است . اینجاست که   نقش دانشگاه در  تبدیل این محصول به صنعت و استاندارد های بین المللی بسیار حایز اهمیت است.

 دکتر مریم اخباری رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان و دبیر اجرایی این کنفرانس هم گفت: این رویداد علمی فرصت مغتنمی دربرای انتقال دانش و تجربیات متخصصان، پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه وموجب ارتقاء صنعت و دانش  گل محمدی و فراورده های آن به عنوان یکی از محصولات بومی، تاریخی و استراتژیک کشور خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در کنفرانس 2021 Rosa damascena علاوه بر موضوعات مرتبط با گل محمدی، سخنرانی ها و کارگاه های ویژه ای در حوزه های عمومی مرتبط با گیاهان دارویی و معطر به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه خواهد شد .

 دبیر اجرایی این رویدا علمی ،  محورهای کنفرانس را کلیه حوزه های علمی و فنی مرتبط با گل محمدی، شامل کشت، صنعت، تجارت، فن آوری و فراورده ها در هر دو حوزه تحقیقات دانشگاهی و اطلاعات مربوط به صنعت و تجارت ذکر کرد و افزود: همچنین برخی موضوعات عمومی مرتبط با گیاهان دارویی و معطر نیز در این کنفرانس ارائه خواهد شد.

فرماندار کاشان هم  در این کنفرانس، کاشان را به عنوان خاستگاه اولیه گل محمدی عنوان کرد و گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در این منطقه بیش از دو هزار و 500 هکتار است که حدود 9 هزار تن گلاب تولید می شود.

دکتر مرتضایی تشکیل سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت را برای رسیدن به ارتقاء  محصول گل محمدی ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد تا برگزاری این کنفرانس علمی  که با حضور متخصصان ، تولیدکنندگان و صنعتگران و صاحب نظران این صنعت برگزار می شود گام مؤثری در ارتقاء و توسعه و رفع مشکلات این صنعت برداشته شود تا در سایه تعامل شاهد ارزآوری هر چه بیشتر این محصول برای صادرات باشیم.

سومین کنفرانس بین المللی گل محمدی با عنوان Rosa damascena 2021   توسط پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان، با حمایت شرکت ایران گلاب و برخی دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی-تحقیقاتی و اجرایی دیگر تا  18 شهریور 1400 ادامه دارد.


( ۱ )

نظر شما :