چاپ مقاله دانشجوی دانشگاه کاشان در مجله علمی معتبر بین المللی

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۷۹۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۲۲
چاپ مقاله دانشجوی دانشگاه کاشان در مجله علمی معتبر بین المللی

مقاله یونس میرزایی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه کاشان در مجله معتبر علمی بین المللی Sensors and Actuators: B. Chemical با ضریب تأثیر 7.460 به چاپ رسید.

عنوان مقاله:

A distance-based paper sensor for rapid detection of blood lactate concentration using gold nanoparticles synthesized by Satureja hortensis

عنوان فارسی:

"یک ابزار تجزیه ای کاغذی مبتنی بر مسافت برای شناسایی سریع غلظت لاکتات خون با استفاده از نانوذرات طلا سنتز شده با  گیاه مرزه تابستانی"

نویسندگان:

یونس میرزایی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه کاشان ، دکترعلی غلامی عضو هیأت علمی گروه شیمی تجزیه دانشگاه کاشان، دکتر محمد مهدی بردبار

یونس میرزایی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه تغییر در غلظت لاکتات خون می تواند به عنوان یک معیار برای شناسایی بیماری ها استفاده شود، گفت: این یون، محصول واکنش بی هوازی گلیکوزید است که نهایتا در کبد متابولیزه شده و دفع می شود.

وی با بیان اینکه گاهی اتفاقاتی مانند ورزش کردن زیاد یا آمبولی ریوی میتواند تعادل فوق را به هم بزند، افزود: در نتیجه لاکتات اضافی دی هیدروژنه نشده و در خون تجمع می یابد.

میرزایی خاطر نشان کرد: مقدار لاکتات درنمونه خون فرد سالم در محدوده  0.5 تا 2.2 میلی مولار قرار می گیرد. اگر این میزان از 4 میلی مولار بیشتر شود باعث بروز آسیب های جدی مانند نارسایی های کبدی، کلیوی، قلبی-عروقی و در شرایط حاد تر باعث رشد تومور های سرطانی می شود.

 این مسئله به شدت در بین افرادی که تمرین ورزشی سنگین می کنند ( مانند ورزشکاران پرورش اندام)، رایج است. بنابراین، تعیین مقدار لاکتات در این افراد باید با یک روش سریع و دقیق رصد شود.

این محقق دانشگاه کاشان افزود: در این مطالعه، یک روش سریع و کاربرپسند برای رصد تغییرات غلظت لاکتات در خون گزارش شده است.  حسگر مورد استفاده در این روش، یک نوار کاغذی آغشته به نانوذرات طلا می باشد. نانوذره طلا به روش سبز و با استفاده از عصاره آبی گیاه مرزه تابستانی سنتز شده است. عصاره آبی گیاه مرزه تابستانی غنی از اسید های فنلی مانند رزمارینیک اسید ، کافئیک اسید ، ایزوفرولیک اسید ، پارا-کوماریک اسید، سیناپیک اسید و کلروژنیک اسید می باشد. این ترکیبات می توانند با گروه های عاملی لاکتات پیوند هیدروژنی برقرار کنند و باعث تجمع نانوذرات طلا شوند. این برهمکنش، یک لکه بر روی بستر کاغذی ایجاد می کند که هم به صورت چشمی و هم با کمک خط کش قابل رصد کردن است. مزیت این مطالعه این است که پاسخ حسگر با کمک روش های آنالیز تصویر نیز محاسبه می شود. این باعث می شود که خطای انسانی در تشخیص طول لکه کاهش یابد و نتایج قابل اطمینانی حاصل شود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که حسگر طراحی شده می تواند یون لاکتات را در نمونه سرم با غلظت کمتر از 0.5 میلی مولار اندازه گیری کند که این مقدار خیلی کمتر از حد بحرانی لاکتات در نمونه خون می باشد. بنابراین می توان از این حسگر به عنوان یک rapid test برای اندازه گیری لاکتات در نمونه خون افراد مبتلا به دیابت یا دارای نارسایی کبدی استفاده کرد. همچنین می توان با کمک آن، مقدار لاکتات خون ورزشکاران را به منظور بررسی  شدت یا نحوه آموزش تمرین انجام شده ارزیابی کرد. در مقایسه با حسگر های آنزیمی موجود، این روش از مزیت های زیادی از جمله هزینه کمتر، مراحل ساخت و نگهداری آسان تر و دامنه دینامیکی گسترده  برخودار است.

این مقاله در شماره 345 مجله Sensors and Actuators: B. Chemical   سال 2021 با ضریب تأثیر 7.460 به چاپ رسیده است.

لینک دسترسی به این مقاله https://doi.org/10.1016/j.snb.2021.130445 می باشد.

 


لینک دانلود فایل

( ۱۲ )

نظر شما :