سمینار بررسی و نقد نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۷۹۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۲۳
سمینار بررسی و نقد نقشه جامع علمی کشور با حضور مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی شورای انقلاب فرهنگی در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار شد.

سمینار بررسی و نقد نقشه جامع علمی کشور با حضور مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی شورای انقلاب فرهنگی در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار شد.

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این نقشه حاصل مشارکت بیش از دو هزار استاد دانشگاه حوزه و صاحب نظر اندیشمند 80 مرکز علمی، تحقیقاتی، تدوین و تصویب شده است.

دکتر امیرعلی سیف الدین، با اشاره به اینکه برگزاری این نشست ها جنبه تبیینی و ترویجی دارد اظهار داشت: بایستی از ظرفیت های دانشگاه و پایان نامه های دانشجویان در راستای اهداف نقشه جامع علمی کشور استفاده شود.

وی، جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی را یکی از راهبردهای نقشه جامع علمی کشور دانست و افزود: به این منظور تقویت آموزش و پژوهش و فناوری در حوزه های اولویت دار علم و فناوری و هدایت منابع و اعتبارات دولتی، عمومی و حمایت از توسعه علوم و فناوری های میان رشته ای و حمایت ویژه از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی لازم است.

وی، با اشاره به اینکه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور طی 9 ماه تشکیل شده است افزود: بر اساس این نقشه تا سال 1404 بایستی 224 اقدام ملی انجام شود که در این مدت 15 اقدام اجرایی و بخش زیادی از آن اجرا شده است.

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مراکز علمی، بستر و زمینه لازم برای رصد همزمان رشد علم و فناوری را در آموزش کشور در جهت آمایش آموزش عالی و برنامه های وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش با یکدیگر فراهم کنیم.

به گفته وی، از جمله رویکردهای اشتباه علم و فناوری کشور می­توان تقاضا محور نبودن تحقیقات، آموزش حافظه محور، پژوهش های مقاله محور و ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت اشاره کرد.

سیف الدین، جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش موثر در اقتصاد را از دیگر راهبردهای این نقشه ذکر کرد و افزود: ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت های شغلی و افزایش علم و فناوری در توانمندسازی و ارتقای بهره وری در بخش های صنعتی تولیدی و خدمات تخصصی و عموی بایستی توجه شود.

در حاشیه این جلسات کتاب نقشه علمی کشور و ویژه نامه نقشه علمی کشور بین اساتید و دانشجویان توزیع شد.


نظر شما :