برگزاری جلسه مناظره با موضوع اسلامی شدن علوم در دانشگاه کاشان

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۷۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۹۸
جلسه مناظره با موضوع اسلامی شدن علوم با حضور سید محمد حسین متولی امامی و حجت الاسلام محمد هادی هدایت اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در جمع دانشجویان، دین پژوهان و اساتید دانشگاه کاشان در سالن اجتماعات مهندسی این دانشگاه برگزار شد.

جلسه مناظره با موضوع اسلامی شدن علوم با حضور سید محمد حسین متولی امامی و حجت الاسلام محمد هادی هدایت اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در جمع دانشجویان، دین پژوهان و اساتید دانشگاه کاشان در سالن اجتماعات مهندسی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست محمد هادی هدایت، از اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان به ماهیت علم اشاره کرد و گفت: الهی، مثالی، عقلی و طبیعی چهار مرتبه وجودی در عالم است.

وی افزود: آن علمی که در ماده تحقق پیدا کند، نه اینکه عالم به محضر معلوم برسد علم مفهومی یا علم مرده است.

وی، با اشاره به اینکه بین علم و دین هیچ تعارضی نیست اظهار داشت: اگر کسی با برهان و استدلال و یا علم اطمینان آور به علمی برسد، همان دین است وعلم اسلامی یا غیر اسلامی هیچ معنایی ندارد.

این استاد حوزه علوم اسلامی خاطر نشان کرد: فهم و کشف یقینی هم ربطی به کافر و غیر کافر ندارد و حتی با روش فنی و دقیق منضبط، کافر هم می تواند قرآن را بفهمد.

به گفته وی، اگر کافر نمی توانست قرآن را بفهمد، قرآن نازل نمی شد و طرف خطاب قرآن به کفار هم هست .

حجت الاسلام هدایت، افزود: اگر بگوییم کفار نمی توانند علم بدست بیاورند و علمشان هم از جهل و دروغ و کذب و سراب است، قرآن برایشان نازل نمی شد و قرآن کافه للناسه و برای همه انسانهاست.

وی، با اشاره به اینکه علومی که از طریق استدلال و برهان و یقین بدست بیاید در مراحل سیر رشدش امکان خطا نیز وجود دارد اظهار داشت: این گونه استدلال ها موجب می شود که برخی افراد فکر کنند که در دین ، فقه و اصول نیز امکان خطا وجود دارد.

این استاد حوزه علوم اسلامی دانشگاه تصریح کرد: علمی که دو بال مبدا فاعلی و مبدا غایی نداشته باشد علم مرده یا مفهومی است.

وی، با اشاره به اینکه ماهیت علم، موجودی مجرد است افزود: کسی که به مرتبه این موجود مجرد بار پیدا کند علم حضوری است و کسی که در عالم ماده از طریق استدلال و برهان به علمی برسد علم حصولیه است.

به گفته وی، آن علمی که از طریق ضوابط و یقین به آن می توان دست یافت علم اسلامی است و اما چیزایی که تو وهم و خیالات و فرضیات به وجود آید علم نیست.

 یکی دیگر از اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، ماهیت علم را از زبان شهید مطهری بیان کرد و گفت: شهید مطهری در 15 گفتار فرموده جمود بدتر از جهل است که باید مواظب باشیم.

حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی، با اشاره به اینکه علم مشترک لفظی شده است افزود: از وقتی که در دوران قاجار دانشجوی ما برای درس خواندن به خارج از کشور رفتند و دارالفنون در کشور ما تاسیس شد، به قول رهبری علم در جامعه ما بیمار متولد شد.

وی اظهار داشت: بر سر همین مشترک لفظی از دوران قاجار تا حالا علمای ما دارند ضربه می خورند.

وی، با اشاره به اینکه جریان روشنفکری ادبیات مبهمی را مطرح کرده است افزود: با همین مشترک لفظی روشنفکرها در خیلی از موارد پیروز شدند و ما باید این موضوع را حل کنیم.

حجت الاسلام امامی افزود: امام صادق علیه السلام می فرمایند: علم نور است و خدا در قلب هر کسی بخواهد قرار میدهد.

وی، با اشاره به اینکه اگر به آیات قرآن و روایات رجوع کنید می بینید علم مفهوم خاصی دارد اظهار داشت: آیه 102 سوره بقره پیرامون سحر صحبت می کند و می گوید این علم مضره است و در روایات دیگر بیان شده که خدایا من از علم لا ینفع به تو پناه می برم.

به گفته وی، حضرت امام خمینی (ره) نیز در صفحه 394چهل حدیث علم را به علم نافع و علم مضر و علمی که ضرر و نفعی ندارد بیان کرده که علم مضر شامل سحر و شعبده و کیمیا و علمی که ضرر و نفع ندارد مثل هیئت و هندسه است.

این جلسه مناظره با استقبال گسترده دانشجویان به همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان برگزار شد.


نظر شما :