مشارکت دانشگاه کاشان در هفت بازی اهل کاشانم

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۷۴۱۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۵

در نشست مشترک مسئولان پروژه " اهل کاشانم" با رئیس، معاون پژوهشی ، رئیس مرکز رایانه دانشگاه کاشان و نمایندگان شرکت های فیلم و انیمیشن پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی، نوع مشارکت کاشان در این پروژه بازی سازی  گردشگری  اینترنتی در ورود به " سده نو" مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه آرش نورآقایی، پویان مقدم و اکبر رضوانیان به عنوان مسئولان پروژه در زمینه هدف نماینده و انگیزه مراحل بازی اهل کاشانم توضیح دادند. "کاشان گذر"، "کاشان دوست"، "کاشان رو"، "کاشان بان"، "کاشان شناس" و"کاشی" مراحل مختلف این بازی آفرینی در عرصه گردشگری هستند که در کنار کتاب اهل کاشانم دو محصول گردشگری کاشان برای ورود به نو سده 1400 تعریف شده اند.

چالش‌های این بازی در هفت موضوع زیر طراحی شده‌اند: آب، معماری، ادبیات، آشپزی، صنایع دستی و هنر، تجارت و فیلم که بازیکن با عبور از آنها مرحله به مرحله با لایه‌های مختلف کاشان آشنا می‌شود.

این بازی-گردش که برای نخستین‌بار در ایران طراحی و عرضه می‌شود و حتی در جهان نیز با این الگو و ایده، مشابهی ندارد، با محتوای کتاب در ارتباط است. در طی این فرآیند، از خواننده-بازیکن دعوت می‌شود که در قالب یک بازی چند مرحله‌ای که یک برنامۀ‌ سفر کامل کاشان را نیز در دل خود دارد، به صورت انفرادی یا جمعی، به صورت مجازی و واقعی در کاشان گردش کند، آن را کشف کند و با مفاهیم پنهان این بخش از ایران آشنا شود. بازیکن با پیشرفت در طول بازی-گردش، مرحله به مرحله به عناوین سطح بالاتر دست می‌یابد: کاشان‌گذر، کاشان‌رو، کاشان‌دوست، کاشان‌باز، کاشان‌شناس، کاشان‌بان و در نهایت کاشی (کاشانی)! و به این ترتیب در آخرین مرحله «اهل کاشان» می‌شود.

این پروژه در ادامه با گسترش به دیگر‌ شهرها، بازیکن را به «اهل ایران» تبدیل خواهد کرد. مسیرهای بازی از چیدمان ایستگاه‌هایی تشکیل شده‌اند که هر یک داستان، معما و چالش‌های خود را دارد.

هدف از طراحی این بازی، توجه به مسائلی‌ است که برای گردشگری ایران (در اینجا کاشان) اهمیت فراوان دارند. رویکرد مبتنی بر توسعه پایدار، اقتصاد تجربه، اقتصاد کم‌کربن، گردشگری خلاق، گردشگری کم‌شتاب، شهر کم‌شتاب، پاسداشت میراث، ترویج دانش، هویت و اصالت، احترام به مردم بومی، سبک زندگی آنها و دانش بومی رایج در مقصد، از جمله مباحثی هستند که برای تولیدکنندگان این بازی اهمیت داشته‌اند.

پارک علم و فناوری و گروه مهندسی کامپیوتر و انجمن های علمی دانشجویی بازی سازی و اینترنت اشیاء دردانشگاه کاشان برای همکاری با این پروژه اعلام همکاری کردند.

در این نشست مقرر شد با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان پروژه اهل کاشانم، معاونت های پژوهشی، نوآوری، فرهنگی و پارک علم و فناوری، ضمن بررسی های دقیق و کارشناسانه جوانب مختلف این بازی سازی گردشگری اینترنتی، تفاهم نامه دو جانبه  دانشگاه کاشان و اهل کاشانم منعقد گردد.

کلید واژه ها: بازی های رایانه ای دانشگاه کاشان اهل کاشانم پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی


( ۱ )

نظر شما :