کاشی‌های زرین‌فام عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در بخش دائمی موزه پاریس

۰۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۷۳۹۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۹۳

موزه مردم‌شناسی پاریس با نام کامل «که برانلی، ژاک شیراک» هشت قطعه از کاشی‌های مجموعه کاشی و کاشان دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان را در دو پنل مجزای پنج و سه‌تایی به مجموعه خود افزود.

به گزارش هنرآنلاین: آثار راهیافته به این موزه از مجموعه «کاشی و کاشان» بازتاب دگردیسی فرهنگی است که به وسیله تکنیک زرین‌فام بر بدنه کاشی‌های شمسه و چلیپا نقش بسته و وجه رسانه‌ای اثر هنری را به مخاطب خود یادآور می‌شود. نمایش این دگردیسی‌ها بر بدنه کاشی اگرچه با فنون سفال سده‌های میانه اسلامی کاشان اما بازگو کننده بخشی از وضعیت متأثر کننده زندگی معاصر است؛ وضعیتی که بحران‌های زیست‌محیطی و فرهنگی امروز را با به کارگیری فنون هنری سده‌های گذشته یادآور می‌شود.

موزه ژاک شیراک، نتیجه ایده و اهتمام رئیس‌جمهور سابق و متوفی فرانسه است که شیفتگی‌اش به هنر جوامع مختلف عامل اصلی ساخته شدن چنین موزه‌ای در نزدیکی برج ایفل شد. موزه‌ای که نخستین رئیس آن لوی استراوس، اسطوره‌شناس برجسته جهان بود.

جمع‌آوری آثار هنری از دوران کهن تا معاصر از جوامع مختلف، نتیجه باور شیراک بر این نکته بود که در افتتاحیه موزه در سخنرانی خود یادآور شد: «هیچ قومی، هیچ ملتی، هیچ تمدنی، به تنهایی نماینده نبوغ بشر نیست.» این بیانیه دلیل راه‌یابی آثاری است که نمایش آن‌ها در سالن‌های موزه مخاطب را با طیف گسترده‌ای از رویکردهای هنری مواجه می‌سازد .

دکترعباس اکبری دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان و مدیرمسئول مجله هنرهای صناعی ایران و در حال حاضر بیشترین فعالیتش در موسسه کاشان خانه سفال است. او عنوان پژوهشگر برتر در حوزه هنر در سال ۹۹ را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرده است.

چندی پیش نیز آثاری از دکتر اکبری با رویکرد بداهه‌نویسی مورد توجه موزه‌های آشمولین آکسفورد و ویکتوریا و آلبرت لندن قرار گرفته و به بخش دائمی آن‌ها راه یافت. هر دوی این موزه‌ها دارای آثاری از سفالینه‌های زرین‌فام سده‌های میانه ایران به‌ویژه کاشان هستند که گاه خطوط تعلیق با رویکرد سنتی خود در کنار سایر نقوش بر آن‌ها خودنمایی می‌کند. آثار راه‌یافته به این دو موزه در دو ترکیب‌بندی متفاوت با تکنیک زرین‌فام و بداهه اجرا شده‌اند.

 

کلید واژه ها: کاشی و کاشان دانشگاه کاشان کاشی زرین فام موزه مردم‌شناسی پاریس مطالعات عالی هنر


( ۳ )

نظر شما :