دستگاه سیستم کامل فرآوری گل محمدی در دانشگاه کاشان ساخته می‌شود

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۶۷۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۵۶

رییس کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان از ساخت دستگاه سیستم کامل فرآوری گل محمدی و راه‌اندازی آن تا ماه اردیبهشت سال آینده خبر داد.

دکتر عبدالرسول ابراهیم‌آبادی، ظرفیت این دستگاه تقطیر را 500 کیلوگرم گل ذکر کرد و افزود: این دستگاه انواع فرآوری‌های مختلف گل محمدی همچون، اسانس، گلاب و مواد جنبی گل محمدی را استحصال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مناسب‌ترین شرایط از تقطیر حدود سه تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس به دست می‌آید اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود این دستگاه برای یک دوره یک ماهه گل، حدود 20 کیلوگرم اسانس تولید کند.

وی، اسانس گل محمدی را از با ارزش‌ترین محصول گل دانست و یادآور شد: اسانس گل مهمترین ماده اولیه صنایع عطرسازی است.

به گفته وی، اسانس تام از افزودن اسانس اول و دوم گل محمدی به یکدیگر و یا از تقطیر مدوام گل با بخارآب حاصل می‌شود و محصول اصلی این صنعت در جهان به شمار می‌رود.

رییس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه گل محمدی و صنعت آن نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد افزود: متاسفانه امروز کشور ما علی رغم داشتن توان بالقوه بسیار بالا در این صنعت از جایگاه شایسته خود در جهان فاصله گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: کشورایران با اینکه سردمدار پرورش گل محمدی و بیشترین سطح زیر کشت را داراست ولی کشور بلغارستان و بعد از آن ترکیه، بزرگترین محصولات نوین گل محمدی را دارند.

دکتر ابراهیم آبادی، مهمترین دلیل این عقب ماندگی را عدم بکارگیری دانش و فناوری روز این صنعت ذکر کرد و اظهار داشت: پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان و کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب تلاش دارد تا با استفاده از فناوری‌های نوین علمی با ساخت دستگاه‌های پیشرفته و با بکارگیری آن زمینه لازم برای ایجاد تحولی بزرگ در این صنعت را فراهم سازد و این صنعت را به جایگاه شایسته خود در جهان برساند.


نظر شما :