جمعی از اساتید دانشگاه‌ها: افضل الدین مرقی کاشانی یک سرمایه عرفانی و علمی برای ایران اسلامی است

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۱۷۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۶۸۲

جمعی از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور حکیم  افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی را یک سرمایه عرفانی، مفاخرعلمی و ادبی ایران اسلامی شمردند.

آنان براین باورند که به خوبی از شخصیت‌های علمی کشور استفاده بهینه نشده است و برگزاری همایش و کنگره می‌تواند درمعرفی این سرمایه‌های علمی در ایجاد انگیزه برای جوانان و هویت‌بخشی به فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی قدم‌های ارزشمندی برداشت.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: یکی از مسایل خیلی مهم حکیم بابا افضل بیان مطالب و کلام به زبان شعراست.

شراره الهامی، اظهار داشت: بیان لطیف با زبان شعر جولانگاه مناسبی برای بیان مباحث عرفانی اوست.

وی افزود: ازآنجا که بابا افضل ازعارفان به نام و صاحب تبحر است از این کلام شعر برای بیان مفاهیم خود استفاده نموده که علاوه بر ایجاد معنوی کلام از نظرهنری و انواع مفاهیم شعری دارای ارزش فراوانی است.

به گفته وی، استفاده از آرایه تکرار دراشکال مختلف دراشعار بابا افضل به گونه ای هنرمندانه و ادیبانه به عنوان تأکید در مباحث عرفانی استفاده شده است.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه سنندج هم، از موضوعات ادبی و قابل توجه در رباعیات بابا افضل را مناجات‌های عارفانه وی ذکرکرد وگفت: این مناجات‌ها در کلام بابا افضل از لحاظ زبانی و بیانی، گاه در قالب جمله‌های انشایی درمفهوم ثانوی دعا و گاهی این مناجات ها جنبه نجوا و درد دل به خود گرفته است.

رضا برزویی افزود: دعا ونجوا در مناجات‌های بابا افضل گاه درخواست بخشش، اظهار بی‌پناهی، شور و اشتیاق، وصال، عشق و شرح درد اشتیاق است.

یک استاد دانشگاه کاشان نیز گفت: درآثار حکیم افضل الدین آنچه بیش ازهرچیز توجه خواننده را به خود جلب می‌کند عنایت اکید و شدید وی به موضوع  مبدا و معاد  است.

حجت‌الاسلام دکتر عبدالله موحدی‌محب افزود: آنچه از نوشته های این حکیم برآمده و در آیینه داوری بزرگان نیز انعکاس یافته این است که وی عرفان و تصوف و حکمت را در جام ولایت علوی نوشیده و شیعه اثنا عشری بوده است.

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزد اسلامی واحد کاشان هم گفت: افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی معروف به بابا افضل ازعرفا حکما نویسندگان و شاعران نیمه دوم قرن ششم و نیمه نخست قرن هفتم هجری قمری است که در نظم و نثر فارسی و سرودن رباعی عارفانه استاد بود.

وحید مدرس زاده برزکی اظهار داشت: این دانشمند عارف توانمند ایران زمین از فلاسفه نامی روزگار خویش و پژوهشگری راستین درعرفان، حکیمی سزاوار در الهیات و شاعری شیرین گفتار در پهنه فرهنگ و ادب غنی پارسی است.

همچنین دبیراجرایی این کنگره گفت: بابا افضل این حکیم معنوی و فیلسوف از مفاخر کاشان بلکه ایران است.

حجت الاسلام مهدی اقبالی افزود: در ستایش این فیلسوف همین بس که خواجه نصیرالدین طوسی آن حکیم و سیاستمدار نام آور در رساله سیرو سلوک خود را شاگرد یکی از شاگردان او کمال الدین حاسب می‌داند و با عظمت و احترام از او یاد می‌کند.

دانشیار دانشگاه کاشان هم گفت: افضل الدین مرقی کاشانی توانسته است با مطالعه در آفاق و انفس و آثار علمی و حکمی گذشتگان و کسب تجارب روحانی و دریافت‌های معنوی بسیاری از اندیشه‌ها و نکات نغز عرفانی، حکمی و اخلاقی را به شیوه‌ای هنرمندانه و گاه شگردی شگفت‌آور و زبان و بیانی ساده و صمیمی همراه با تمثیلاتی زیبا و موثر در اشعار به خصوص رباعیات حکیمانه خویش بازتاب دهد.

رضا شجری افزود: این حکیم علاوه بر تاثیر از فرهنگ و بینش اسلامی و تاویل آیات و احادیث در آثارش به آرا و نظریات حکمای بزرگ یونان یعنی افلاطون و ارسطو هم توجه داشته است.

مسئول مرکزپژوهشی کاشان شناسی و دبیرکنگره افضل الدین کاشانی گفت: متاسفانه علی رغم برجستگی‌های گوناگون فکری وحکمی این حکیم عارف سیمای این دانشمند فرزانه چنان که در خورشان و مقام علمی اوست به جامعه علمی به خصوص دانشجویان و محققان معرفی نشده است.

دکتر رضا شجری هدف ازبرگزاری این کنگره را، ملی ضمن پاسداشت این حکیم، احیای برخی آثار، تحلیل اندیشه‌ها، افکار و تبیین نقش و تاثیراو درغنا و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی اعلام کرد.

کنگره علمی افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی با حضور استادان، و پژوهشگران و محققان سراسر کشور به مدت دو روز در دانشگاه کاشان برگزار شد.

   

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :