معاون مرکز ملی فرش ایران: فاصله تورم داخلی با نرخ ارز از مشکلات فرش ایران است

۰۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۱:۰۷ کد : ۱۱۶۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۹۰

معاون مرکز ملی فرش ایران گفت: فاصله تورم داخلی با نرخ ارز از مشکلات فرش ایران است.

مهدی کاتب در سمینار تخصصی جشنواره بین المللی فرش در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان اظهار داشت: تورم داخلی در این چند سال اخیر تا سه برابر بوده ولی نرخ ارز 25 درصد افزایش داشته است.

وی، فرآیند تولید، تامین، کیفیت و عوامل انسانی را از دیگر مشکلات اساسی این صنعت ذکر کرد و افزود: نیروی انسانی مهمترین عامل در حفظ و ارتقاء صنعت فرش است اما متأسفانه عوامل تولید فرش همچون طراحان، نقاشان و قالیبافان از منزل شغلی و وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

به گفته وی، اثرات فشارهای سیاسی و اقتصادی، مدیریت های دولتی و تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف از دیگر مشکلات صنعت فرش در ایران است که برای محصولات بی ارزش غذایی مانند چیپس و پفک میلیاردها تبلیغ و اطلاع رسانی می‌شود ولی برای این هنر و اصالت بومی هیچ اطلاع رسانی و تبلیغی وجود ندارد.

کاتب، با اشاره به قدمت و کیفیت فرش دستباف کاشان گفت: یکی از اشکالات تکیه بر گذشتگان و قالیبان گذشته است .

به گفته وی، گذشتگان وظیفه خود را به خوبی انجام داده و آثار خود را خلق کرده‌اند ولی در حال حاضر برای حفظ این هنر باید راهکارهایی را ارائه کرد.

معاون مرکز ملی فرش ایران افزود: در حال حاضر دیگر کشورها از رنگ و طرح ونقشه کشور ایران کپی‌برداری کرده و وارد عرصه جهانی شده‌اند.

وی، تنوع رنگ و تولید متناسب با سلیقه مشتری را در تولید فرش لازم دانست و افزود: باید هنری را خلق و تولید کرد که مورد مصرف بازار و مشتری مدار باشد.

به گفته وی، ورود به بازارهای جدید با حفظ بازارهای موجود از دیگر راهکارها برای توسعه صنعت فرش است.

کاتب خاطر نشان کرد: شهرستان کاشان با وجود رشته فرش و کانون هماهنگی صنعت فرش دانشگاه کاشان و با استفاده از تجارب و همفکری تولید کنندگان،صادر کنندگان و طراحان می‌تواند برای توسعه صنعت فرش تأثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این سمینار تخصصی این شهرستان را پایتخت فرش در جهان دانست و گفت: فرش ذوق، سلیقه و اصالت و هنر ایرانی است که در دنیا نمی‌تواند رقیب داشته باشد.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به اینکه فرش جزیی از پیکره و میراث ماست نباید اجازه دهیم تا دیگر کشورها از ما پیشی بگیرند و از هنر ما کپی‌برداری کنند.

وی، صادرات فرش را جدای از دیگر صنایع دانست و اظهار داشت: صادرات فرش، کالا نیست بلکه فرهنگ و اصالت دیرینه ماست که متاسفانه برای این هنر کم کاری شده است.

ساداتی‌نژاد، با اشاره به عزم جدی برای رفع چالش‌های فرش افزود: برای حفظ و ارتقاء این هنر نیاز به همفکری، نگاه علمی، ارائه ابتکارات و خلاقیت‌های دانشجویان و دانشگاهیان است.

ساداتی نژاد، با اشاره به واگذاری کانون هماهنگی صنعت فرش از طرف نهاد ریاست جمهوری به این دانشگاه افزود: باید با استفاده از این امکانات پاسبان این صنعت باشیم و رسالت خود را به درستی انجام دهیم.

به گفته وی، کسی که خود سازنده صنعت است باید بتواند مسایل و مشکلات آن را هم حل کند و از صنعت خود نگهداری کند.

 در این نشست جمعی از مسئولان و دانشجویان رشته فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان حضور داشتند.

 

 

 

 


نظر شما :