با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر مورد بررسی قرار گرفت:

تبیین رسالت‌ها و ماموریت‌های دانشگاه‌های قرار گرفته در تراز بین‌المللی

۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۱۴۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۸۳

نشست تبیین رسالت‌ها و ماموریت‌های دانشگاه‌های  قرار گرفته در تراز بین‌المللی با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در دانشگاه کاشان برگزار شد.

ناظر دانشگاه کاشان در طرح قرار گرفتن 5 دانشگاه کشور در تراز بین المللی گفت: ارتقای جایگاه ایران در نظام علم و فناوری دنیا، افزایش رقابت دانشگاههای کشور در سطح بین المللی، حرکت دانشگاهها از دانشگاه پژوهش محور به جامعه محور و افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی نظام علم و فناوری، از مهمترین اهداف پروژه ارتقای  دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر کشور به تراز بین المللی است.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با بیان اینکه پروژه ارتقاء 5 دانشگاه کشور  در تراز بین المللی نشات گرفته از  موضوع اقتصاد مقاومتی   ابلاغی از سوی  مقام معظم رهبری  است،  افزود: بر اساس این طرح تا سال 1404 باید 5 دانشگاه و پژوهشگاه از بین 16 دانشگاهی که در این طرح قرار گرفته اند در فهرست 200 دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر دنیا قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه این طرح به عنوان 200-5 مطرح است افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت ها توجه ویژه ای به ارتقای جایگاه دانشگاههای خود در عرصه بین المللی دارند برای مثال دولت های  روسیه و ژاپن برنامه ویژه ای در این راستا و با هدایت عالی ترین مسئولان خود آغاز کرده اند و پروژه 100- 5 را مطرح نموده اند.

وی یکی از مهمترین راههای رسیدن به این طرح را رقابت علمی در عرصه بین المللی عنوان کرد و افزود:  دانشگاه های جامعی که سعی نمایند در نظام های مطرح بین المللی شانگهای، لایدن، کیو اس و تایمز در جایگاه زیر 200 در  دنیا قرار گیرند، به این هدف می رسند.

معاون سابق  آموزشی وزارت علوم بر ضرورت ایجاد یک رویکرد تحولی برای رسیدن دانشگاه‌ها به تراز بین المللی تاکید کرد و گفت: یکی از راههای موفقیت در این عرصه ، مطرح کردن قابلیت ها و شایستگی های علمی در عرصه بین المللی است  و در این راستا  استادان و دانشجویان دانشگاه ها اگر اراده و  تلاش نمایند می توانند به جایگاه والای علمی دست یابند.

وی حمایت و همراهی خیرین را برای  این طرح لازم دانست و افزود: از آنجا که اعتبارات دولتی جوابگوی نیاز دانشگاه ها نیست، حمایت های خیرین و اعتبارات معنوی باید به این طرح الحاق  شود.

دکتر شریعتی نیاسر  گفت: لازم است بین 3 تا 5 درصد از درآمدهای اختصاصی  هر دانشگاه  به این پروژه اختصاص یابد .

وی قرار گرفتن دانشگاه کاشان در ردیف 16 دانشگاه برتر در تراز بین المللی را بسیار حایز اهمیت و نشان از شایستگی های علمی این دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کرد: دانشگاه کاشان که یکی از دانشگاه های خوب و مطرح آموزش عالی است، بتواند با همکاری آحاد دانشگاهیان به جایگاه شایسته ای  در تراز بین المللی دست یابد.

دکتر شریعتی نیاسر توسعه ارتباطات بین المللی و برون مرزی را برای رسیدن به این هدف، لازم دانست و خاطر نشان کرد: باید از محدودیت هایی که کرونا ایجاد کرده است ، نهایت استفاده را ببریم.

 این استاد دانشگاه تهران، پذیرش دانشجویان خارجی به صورت مجازی را مورد تاکید قرار داد و گفت:  دانشگاه های ما  باید از تجربیات دانشگاههای جهان در عرصه های مختلف آموزشی استفاده کنند.

 وی مشارکت اجتماعی  را یکی از ملاکهای  تاثیرگذار برای ارتقای دانشگاه ها عنوان کرد و اظهار داشت: جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی، تاب آوری دانشگاه در برابر ناملایمات و بحران ها و خودکفایی مالی در توسعه ارتباطات بین المللی،  از جمله سیاست های مهمی است که باید دانشگاه های تراز بین المللی اتخاذ کنند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر  ابرازامیدواری کرد، با حمایت مسئولان و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاههای اجرایی تا 10سال آینده بتوانیم قرار گرفتن نام حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه کشور را در فهرست 200 دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر دنیا شاهد باشیم.


( ۲ )

نظر شما :