قرار گرفتن دانشگاه کاشان در طرح ارتقای ۵ دانشگاه بزرگ کشور در تراز بین‌المللی

تعداد بازدید:۲۸۷۵

رئیس دانشگاه کاشان از قرار گرفتن این دانشگاه در طرح ملی ارتقاء 5 دانشگاه برتر کشور در تراز بین‌المللی خبر داد.

دکتر عباس زراعت ضمن تبریک این رخداد مهم به مسئولان، مردم و جامعه دانشگاهی به خصوص اساتید و همکاران و دانشجویان دانشگاه کاشان گفت: بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت عتف، دانشگاه کاشان عضو وابسته در طرح اقتصاد مقاومتی "ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی کشور به تراز بین المللی" قرار گرفت.

وی تقارن این موضوع با عید سعید فطر را مبارک دانست و افزود: در قوانین و اسناد بالادستی کشور و مصوبات دولت، مقرر گردیده است چهار طرح به عنوان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به آموزش عالی کشور واگذار شود که یکی از آنها طرح ارتقای 5 دانشگاه کشور به تراز بین المللی می‌باشد.

 رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح ، 16 دانشگاه برتر کشور که عمدتا دانشگاه های سطح یک و مستقر در تهران هستند (دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت و....) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب گردید و برای قرار گرفتن در میان 5 دانشگاه بین المللی رقابت می‌کنند.

دکتر زراعت مهم ترین شاخص‌های این طرح  را نسبت دانشجویان به هیات علمی، درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان، پژوهشگر پسادکتری به تعداد اعضای هیات علمی، دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه‌های خارجی، نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه، نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر، تعداد مقالات پرارجاع به اعضای هیات علمی، تحقیقات مشترک بین‌المللی، اشتغال فارغ‌التحصیلان، تاثیرات اجتماعی، کارآفرینی و تعداد دانشمندان بین المللی و .... اعلام کرد.

وی  افزود: بدون تردید ارتقای این دانشگاه به چنین جایگاهی علاوه بر تلاش اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه بدون حمایت خیرین میسر نبوده و در این طرح نیز امیدمان به حمایت‌های خیرخواهانه خیرین ارجمند است تا بتوانیم زیرساخت های تخقق 42 شاخصی که از سوی دولت برای طرح مزبور تعیین شده است را فراهم نماییم.

دکتر زراعت اظهار امیدواری کرد: تا دانشگاه کاشان در راستای تحقق چشم انداز خود (دانشگاه جامعه محور و در تراز بین المللی) بتواند در پایان دوره ده ساله این طرح و زمان خاتمه برنامه ششم توسعه کشور، تبدیل به یکی از 5 دانشگاه در تراز بین المللی شده و به رسالت‌های اجتماعی خود از جمله تعاملات بین‌المللی، افزایش تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، رفاه عمومی، کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی عمل نموده و به دانشگاهی کارآفرین و مؤثر در جامعه تبدیل شود.

رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: این موضوع با توجه به سوابق فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه کاشان و جایگاهی که طی چند سال اخیر در نظام های معتبر رتبه بندی دانشگاه های جهان به دست آورده است و نیز پتانسیل اعضای هیات علمی و دانشجویان، دست یافتنی است اما نیازمند فعالیت بیشتر همکاران و نیز حمایت مسئولان محترم منطقه ای و به ویژه خیرین معزز می‌باشد.

این فرصتی است که فقط در اختیار چند دانشگاه مرکز استان می باشد و مناسب است به خوبی مورد توجه و پشتیبانی قرار گیرد.

شایسته ذکر است که دانشگاه کاشان در چهار سال گذشته همواره جزء 5 دانشگاه برتر کشور بوده و امتیازهای خوبی را در سطح جهانی از جمله رتبه نخست در میان دانشگاه‌های کشور در نظام بین‌المللی تایمز که معتبرترین نظام رتبه بندی بین المللی است، رتبه دوم در نظام گرین متریک، رتبه اول در بهره‌وری پژوهشی، رتبه چهارم در مؤثرترین دانشگاه‌های جهان، رتبه چهارم در تعداد دانشجویان خارجی، قرار گرفتن در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان، دارای 7 دانشمند بین المللی و .... کسب کرده است.

 طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، بعنوان یک طرح ده ساله، از اردیبهشت ماه سال 1397 و با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

انعکاس خبر در رسانه ها:

وزارت علوم

پرتال خبری کاشان

خبرگزاری صدا وسیما

روزنامه عصر توسعه

سایت قطره

باشگاه خبرنگاران جوان

مشکات آنلاین


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: رتبه بندی دانشگاه ها تراز بین المللی طرح ارتقای دانشگاه ها


( ۸ )

نظر شما :

محمدی ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۴
مبنا باید بر اساس کاربردی کردن پژوهش ها و بثمر نشستن آن برای پیشرفت و ابادانی کشور باشد که دانایی در توانایی است و اصل، حرکتی متعالی و پیشرفته است که کشور به دو بازوی معرفت و علم مجهز شود که سرامدی برای یک کشور مترقی و متعالی است و علم به سقف برسد اما معرفت در آن نباشد،فاقد ارزش است و مهمترین مساله ی خداشناسی برای جامعه ی علمی کشور همنوازی معرفت و علم است که یک رابطه ی دوسویه است و ملزوم همدیگرند که اثر بخشی آن در نهایت بنفع کشور است و چه زیبایی ای برای وجدان خود انسان است که با دو بازوی معرفت و علم کشوری اباد بسازد که نفعش برای مردم کشورش باشد و بزرگترین مسیولیت پذیری جامعه ی دانشگاهی مجهز شدن به دوبازوی توانای معرفت و علم است که چون چراغ فرزان راه صحیح را نشان می دهد و انسان به بلندای بندگی خداوند می رسد در گروی شناخت اسرار افرینش در کنار معرفت الهی که مهمترین مساله ی وجودی انسان است