عدالت اجتماعی در سلسله گفتارهای مسئول نهاد رهبری دانشگاه کاشان در شبهای قدر

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۱۲۰۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۰

یکی از مهمترین اهداف تشکیل حکومت پیامبر بحث اجرای عدالت است

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان با حضور در پخش زنده برنامه «رمضان بنده نواز» موضوع عدالت اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه فرصتهاست و باید به مباحث اصلی و تأثیر گذار در جامعه پرداخت  گفت: عنوان عدالت اجتماعی آرمانی انسانی است و سابقه اش به عمر بشر بر می گردد.

وی  بیان داشت: یکی از دلایل بسیاری از انقلابها فقدان عدالت اجتماعی است یا حرکتهای اصلاحی که توسط مصلحان بوده با اندیشه عدالت بوده است. عدالت آرمان دینی و الهی است و پیامبران برای این رسالت مبعوث شده اند.

حجت الاسلام خسروی در رابطه با ضرورت عدالت در جامعه  بیان داشت: عدالت از جمله نیازهایی است که اصلی و پایه است .در روایتی امام کاظم میفرمایند : بدانید خداوند زمین را بعد از مرگش زنده میکند اما نه به واسطه باران، به واسطه مردانی که به عدالت رفتار می کنند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه کاشان گفت:در حوزه علوم اجتماعی فقر عامل بدبختی های زیادی است . فقر معلول عدم عدالت است.در جامعه ما باید اراده جمعی بر اجرای عدالت باشد. یکی از مهمترین اهداف تشکیل حکومت پیامبر بحث اجرای عدالت است یا در بحث جمهوری اسلامی یکی از آرمانهاست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی اظهار داشت:در حوزه عدالت اجتماعی دو مقوله مطرح است: ۱-رفتار حکومت و برنامه ریزان با امت (شهروندان)۲-رفتار شهروندان با یکدیگر . حکومت و برنامه ریزان باید رفتار عادلانه داشته باشند ، شهروندان باید با هم رفتارعادلانه داشته باشند.این از مباحثی است که در تحقق یا عدم تحقق عدالت نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: نگاه به عدل صرفا اخلاقی و ضرورت خشک اجتماعی نیست .در بحث قانون می تواند فرهنگ ساز باشد. ممکن است به ذهن برسد که پایبندی به عدالت باعث عدم محبوبیت می شود اما دیده می شود که نهادینه شدن عدالت باعث پایداری ایمان و اخلاق و حتی موجب محبوبیت می شود.

وی در پایان اظهار داشت: عدالت یک بحث فرهنگی ، روحی ، روانی و حتی انسانی است که در گسترش عدالت ما نیاز به ساختار داریم . صرف توصیه به عدالت ، عدالت نهادینه نمی شود.سه امر مهم نیاز ضروری مردم است: امنیت ، عدل ، رفاه زندگی یکی از شکوفا شدن استعداد ها رفاه زندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی:«مردم سه نیاز مهم دارند: امنیت ،عدل ،رفاه زندگی که با هم مرتبط هستند».

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان در دومین جاسه ویژه برنامه «رمضان بنده نواز»  به بحث عدالت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی در رابطه با ضرورت عدالت اجتماعی در جامعه  اظهار داشت:عدم وجود عدالت اجتماعی بستری بسیاری از ناهنجاریها در جامعه است و اینکه در بعضی آیات و روایات توصیه به عدل و قسط شده در واقع می خواهد راهنمایی کند که اگر بخواهیم خوب زندگی کنیم باید به عدالت رفتار کنیم.

وی تصریح کرد:عدالت فردی و اجتماعی بیان شد و گفته شد باید اراده جمعی برای تحقق آن وجود داشته باشد.یکی از نمونه های عالی تحقق عدالت به حکومت رسیدن حضرت امیر (ع) است.در بحث بعدی گفته می شود هم رفتار حکومت و هم شهروندان با یکدیگر نقش اساسی در تحقق عدالت اجتماعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی بیان داشت: گفته شد مردم سه نیاز مهم دارند: امنیت ،عدل ،رفاه زندگی که با هم مرتبط هستند.وقتی به یک مقوله پرداخته می شود باید به ثمرات آن نیز پرداخته شود تا انگیزه زیاد شود.یکی از فواید پرداختن به عدالت به وجود آمدن بی نیازی در جامعه است.

وی با بیان اینکه اگر در رفتار شهروندان با یکدیگر عدالت اجرا شود بسیاری از عداوتها برطرف محبوبیت به وجود می آیدافزود: نکته مهم این است که اگر با اجرای عدالت مردم به شکوفایی می رسند و معضلات از بین می رود پس چرا عدالت اجرا نمی شود؟

مسئول نهاد رهبری دانشگاه گفت:شخصیت حضرت علی (ع )شخصیت محبوبی است ولی در زمان حکومت محبوبیتشان مانند قبل نیست .معمولامیل و خواهش نفسانی در بسیاری موارد با پذیرفتن عدالت متعارض است.اجرای عدالت زیرساختهایی دارد که امیال نفسانی با آن مقابله می کنند حتی در حوزه نظری.

وی در ادامه بیان داشت:گاه به ذهن می آید که مسئولیت باعث بزرگ شدن انسانها می شود اما این شأن و منزلت معنوی افراد است که باعث می شود در جامعه نقش ایفا کنند.یکی از شاخصه های انتخاب مسئول جامعه شأن و معنویت است که باعث موفقیت در مسئولیت می شود.و برای تحقق این امر زیرساختهایی لازم است.

وی در پایان اظهار داشت:آخرین نکته اینکه بی عدالتی در هیچ حوزه ای نباید یاشد و اگر در جایی عدالت باشد و در جایی نباشد باعث تسری بی عدالتی به حوزه های دیگر می شود و وقتی در بین مسئولین بی عدالتی باشد در بین مردم نیز شایع می شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه کاشان« در ایجاد عدالت بزرگترین مانع هوا و هوس است»

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه: عدالتی که بسیاری از کاستیها را جبران می کند مانعش چیست؟مهم ترین عامل بحث هوا و هوس و خودخواهی انسانهاست.

وی تصریح کرد: آموزه های دینی یک بحث فردی دارد یک اجتماعی. در تقوا نیز اینطور است و کسی که به تقوای جمعی رسیده خیلی سطحش و معرفت و نگرش او بیشتر از تقوای فردی است.

ایشان با اشاره به اینکه بهترین عمل در شب قدر تفکر است اظهار داشت: در شب قدر باید میزان عبودیت زیادتر شود.نباید در کارها مصلحت اندیشی کرد. در حکومت حضرت علی (ع) اقامه قسط و عدل بود و مصلحت اندیشی در کار نبود.شب قدر باید انسان در مسیر خدا قدم بردارد.معیار تقرب درگاه الهی ولی خداست.اطرافیان حضرت در جهل بودند.

وی افزود: ما در شب قدر قرار است به بندگی خدا برسیم جامعه ای می تواند به عدالت رفتار کند که اهل عبودیت حضرت حق باشد بسیاری از آسیبها از بی عدالتی است . حضرت علی (ع) در رعایت عدالت از چیزی دریغ نمی کردند در بحث انتخاب یاران برای مسئولیت با عدالت رفتار می کردند.نباید افرادی که حرص مسئولیت دارند را برای مسئولیت انتخاب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی بیان داشت: در ایجاد عدالت بزرگترین مانع هوا و هوس است.هرکس به میزان توانایی خودش در نهادینه کردن عدالت در جامعه نقش دارد. آدم به اندازه ای که به هوا و هوسش در جامعه می پردازد عدالت را از جامعه دور کرده است.

وی بااشاره به توصیه روایات به دوری از گناه گفت: گناه لذت داردبرای همین است که ترک آن سخت است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه کاشان اظهار داشت: شب قدر شب یقظه و بیدارشدن است. یکی از دلایل اینکه می گویند گناه نکن بخاطر این است که انسانی که اهل گناه و هوا و هوس درونی شد از دایره عبودیت خدا کم کم بیرون می رود و این انسان احساسی به عدالت ندارد.شب قدر باید انسان در مسیر مبارزه با هوا و هوس قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ظرفیت روح انسانها محدود است و اگر این ظرف با هرچیزی پر شود دیگر نمی تواند چیزهای خوب در آن قرار گیرد.شب قدر باید انکسار در ما ایجاد شود. خودمان را در درگاه خداوند به حضرت علی ع عرضه کنیم که اگر حضرتش در مقابل خدا انکسار دارد ما باید چگونه باشیم؟اگرکسی هوا و هوسش را کنترل کرد تازه لذت زندگی را می چشد.شب قدر انسان باید قدر خودش را بداند. هر چقدر به علی ع نزدیک شویم به خداوند نزدیک شده ایم.

لازم به ذکر است: مراسم شب قدر در مسجد دانشگاه کاشان با حضور مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه و مناجات خوانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ زاده مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان و مداحی  آقای حق بین برگزار شد.


( ۴ )

نظر شما :

محمدی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۰
عدل، بر چهار شعبه استوار است : درکی ژرف‌نگر، دانشی محققانه، قضاوتی نیکو، استواری در بردباری