فرصت‌های اجتماعی کرونا

۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۳ کد : ۱۱۰۸۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۲۵
دیدگاه عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان با قدردانی از ڪادر درمانی وپزشکان و عرض تسلیت به مردم کاشان دردست دادن عزیزان خود، به فرصت های اجتماعی کرونا اشاره ڪرد و گفت: بیماری کووید ۱۹ که به کرونا مشهور است، علاوه بر جنبه های منفی و ایجاد ترس و وحشت، شرایطی از لحاظ اجتماعی هم برای ملت ایران و هم سایر ملت‌های دنیا به وجود آورده است که قابل توجه و تأمل است.

دڪتر مهران سهراب زاده پاک بودن آسمان و زمین و طبیعت را از جنبه های مثبت این ویروس عنوان کرد و افزود: امروز وقتی به آسمان نگاه می شود کوه ها زیبا تر، وتنفس برای افراد راحتتر شده است امروز نه تنها آسمان شهر من بلکه آسمان همه جای دنیا پاک تر از روزهای قبل شده است و زمین با ما حرف میزند و سخن می گوید ونسبت به وظایفمان در مورد نگهداری و حفظ محیط زیست هشدارمی دهد.

وی با اشاره به اینکه تا چندی پیش از اشاعه این بیماری در کشور ماهی 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می شد و در حال حاضر این رقم به 40 میلیون رسیده است، خاطر نشان ڪرد:  کاهش دود کارخانه‌ها و پسماند فاضلاب‌ها وکاهش تصادفات  جاده ای، توجه عمومی و ارتقای سطح بهداشت عمومی و اهمیت یافتن آموزش‌های مجازی را از دیگر جنبه‌های مثبت پیامدهای این اپیدمی  می توان ذکر کرد.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان رشد و توسعه وفاق و همدلی، هم‌فکری و همراهی‌ مردم با یکدیگر را از دیگر جنبه های مثبت پیامد اجتماعی بیماری  کووید19 ذکرکرد و افزود: تابه حال مردم دنیا اینقدر به هم نزدیک نشده بودند و سرنوشت مشترک پیدا نکرده بودند و در حال حاضر نقطه کانونی تمام توجهات به یک چیز است و همه پزشکان ودانشمندان ایمنی شناس و ایمونولوژیست  بسیج شده اند تا سایه نکبت بار  این بیماری را از سر اهالی زمین ما بردارند.

دکتر سهراب زاده با بیان اینکه کرونا مرز نمی شناسد و  هرجا دلش بخواهد می‌رود و همه مردم دنیا را هم آلوده و درگیر می‌کند، گفت: هرچند کرونا غنی و فقیر نمی‌شناسد اما  امارهای موجود در همه کشورها از ابتلاء و مرگ و میر  تعداد بیشتری از اقشار فرودست از این بیماری حکایت می‌کند.

وی تاکید کرد: تا زنده ایم و فرصت داریم می بایست تا می‌توانیم باید به افراد درمانده ،  بیکار و نیازمند در این شرایط حساس کمک کرد.

این جامعه شناس، نزدیکی و پیوند و ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده ها را از دیگر جنبه های  مثبت دوران کرونایی برشمرد و خاطر نشان کرد: در گذشته و پیش از رواج این اپیدمی بسیاری از مردم  آنچنان مشغول کسب وکار و فعالیت بودند که خانواده و نیازهای عاطفی و روانی آن تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته بود. بدیهی است که اعضای خانواده به حمایت و وجود معنوی ما نیازمندند و خوشبختانه در این ایام  فرصتی دست داده است تا مردم به خودشان و واحد‌های خویشان و بستگان و مهم تر از همه به  اعضای خانواده خودشان بیشتر توجه کنند و اینک فرصت بسیار خوبی فراهم امده است که آنچه تا به حال از دست رفته بود اعم از پیوندهای عاطفی پدر و فرزندی  و توجه و رسیدگی به خانواده و همسر را از نو ترمیم و بازسازی کنیم.

دکترسهراب زاده افزود: از دیگر جنبه‌های اجتماعی این دوران را می توان توجه به بهداشت فردی و شخصی، فرصت کتاب خواندن، خلوت کردن با خود و خداوند باریتعالی می توان اشاره کرد که امید است با یاری خداوند، مردم و کمک کادر بهداشت و درمان بتوان هرچه زودتر از شر این ویروس رهایی یافت.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان در مجموع توصیه های چندی را در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و خانواده ها به شرح ذیل برشمردند:

فرصت را غنیمت شمرده و در این روزها قرآن تلاوت کنید و حکایات و داستانهای قرآن را به فرزندان خود فرا دهید چرا که قرآن ضامن آرامش خانواده است

در خانه ورزش کنید

برای فرزندان بازیهای سرگرم کننده ایجاد کنید

با اهل خانه مهربان باشید و صبوری پیشه کنید و با بهانه های مختلف شادی را در بین خانواده  و فرزندان فراهم کنید

با کسانی که عزیزی را از دست داده اند با تلفن و امکانات فضای مجازی با آنها همراهی همدلی کنید

 به افرادی که مشاغل خود را از دست داده اند و درآمدی ندارند رحم و شفقت کنید

 در هنگام خروج از منزل تمهیدات لازم بهداشتی را مراعات کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید

امروز در پیشگاه خداوند که روزهای آزمایش همه ماست طوری رفتار کنید که انشالله سربلند بیرون بیایید


( ۵ )

نظر شما :

محمدی ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۴
کرونا و بیماری می رود و آنچه می ماند انسانها، انسانیت و تجربیات انهاست و اندیشیدن و اینه ای در مقابل اعمال بشری و اندیشه ی حرکت در مسیر اینه وار الهی و انسانی در خانه، جامعه، کشور و جهان هستی
پاسخ مدیر سایت ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۶
حسين ارباب ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۶
باسلام سخنان آقای دکتر بسیار پند آموز و ارزنده و در خور تامل است. امیدواریم همه ما با رعایت قانون در قبال محیط زیست و همنوعان خود در عمل از این آزمایش سربلند بیرون بیائیم.