دستگاه تقطیر مداوم تولید اسانس گل محمدی به صورت نیم بها عرضه می شود

۲۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۱۰۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۹۲۴

 

رئیس دانشگاه کاشان از عرضه نیم بهاِی دستگاه تقطیر مداوم و تولید اسانس گل محمدی به گلابگیران این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به تولید انبوه گل محمدی در شهر قمصر می‌توان اقتصاد منطقه را متحول کرد.   

 

 دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به فعالیت‌های کانون دانش و صنعت اسانس و گلاب دانشگاه کاشان گفت: با حمایت‌های مالی معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری دستگاه تقطیر مدام را تولید کرده‌ایم و هم اکنون این دستگاه در مراحل ثبت است.

 

وی گفت: این کانون در حال امضای تفاهم نامه‌ای است که براساس آن نیمی از بهای ساخت دستگاه تقطیر مداوم را تقبل کرده‌ایم تا این دستگاه‌ها به صورت نیم بها در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی افزود: دستگاه تقطیر مداوم ساخته شده توسط دانشگاه کاشان به ازای هر سه تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس را تولید می‌کند این درحالی است که دستگاه‌های موجود در کشور از هر 7 تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس تولید می‌کنند.

 

دکتر ساداتی نژاد یادآور شد: یکی از مشکلات این صنعت وجود دستگاه‌هایی است که به 40 سال گذشته باز می‌گردد و از آن در گلاب گیری استفاده می‌شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با تولید این دستگاه و عرضه آن به صورت نیم بها به مردم منطقه علاوه برخدمت‌رسانی به مردم منطقه استفاده از دستگاه‌های تقطیر مداوم را به صورت فرهنگی نهادینه کنیم.

 

رئیس دانشگاه گفت: با توجه به حجم گسترده تولید گل محمدی در منطقه در صورتی که بتوان دستگاه تقطیر مداوم را در مقیاس‌های صنعتی و در مقیاس 25، 50 و 100 کیلویی تولید و در اختیار مردم قرار داد می‌توان مردم را به تولید اسانس به جای گلاب‌گیری تشویق کرد.

 

 

 

 

 

به گفته دکتر ساداتی‌نژاد با عرضه دستگاه‌های تقطیر مداوم می توان تا 500 میلیون ریال صرفه‌جویی ارزی در هر دستگاه به دنبال داشت. قیمت نیم بهای هر دستگاه تقطیر مداوم 7 میلیون تومان برآورد شده است.

رئیس دانشگاه گفت: بعد از مرحله ثبت، دستگاه‌های تقطیر مداوم توسط یک شرکت در مرکز رشد دانشگاه کاشان به تولید انبوه خواهد رسید.

وی  خاطر نشان کرد:  پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان هم اکنون در حال تعیین استانداردهای گلاب‌گیری است تا از تقلب‌ها در عرضه گلاب جلوگیری کند.

 

 

 

 


( ۵ )

نظر شما :