برگزاری نشست آسیب‌شناسی چالش‌های زندگی دانشجویی در دانشگاه کاشان

۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۰۷۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۸

نشستی با عنوان آسیب‌شناسی وضعیت فکری و روانی دانشجویان (چالش ها و راهکارها) با حضور کارشناسان روانشناسی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی و حقوقدانان دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این نشست شهید سردار سلیمانی را مهمترین الگو و سرمشق برای دانشجویان دانست و گفت: وظیفه ما در دانشگاه الگوسازی، نشر و تکثیر این گونه شخصیت‌هاست که اگر همه ما روش و منش  و یژگی‌های این سردار بزرگ را در زندگی الگوی خود قرار دهیم  عاقبت بخیر  می‌شویم.

دکتر عباس زراعت شجاعت، اخلاص، پاک بودن، همیشه در میدان بودن، غیر جناحی عمل کردن را از جمله خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی سردار سلیمانی عنوان کرد و افزود: ویژگی‌های بی شمار سردار سلیمانی از او یک چهره ماندگار ساخته است  که همه باید این درس‌ها را در زندگی خود فرا گیریم.وی خطاب به اساتید دانشگاه وصیت کرده است که دانشجویان را فداکار و غیرتمند تربیت کنید که مسوولیت سنگینی برای ماست.

وی در بخش دیگر از سخنانش توجه به وضعیت فکری و روانی دانشجویان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: نشاط اجتماعی از مهمترین عوامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز فضای یاس و ناامیدی میان دانشجویان دانشگاهها حاکم است و اساتید محترم خوب است با تلقی دانشجویان بعنوان فرزندان خود نگران این وضعیت باشند، افزود: درست است که برخی از این مسایل مربوط به جامعه است اما می‌توان برای کاهش نگرانی دانشجویان اقداماتی را انجام داد و ایجاد انگیزه نمود.امروزه دچار نوعی تنبلی اجتماعی شده ایم که دامن دانشجو را هم گرفته است.

دکتر زراعت نقش استادان را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روحی روانی دانشجویان بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: مناسب است مدیران و استادان بیشتر با دانشجویان ارتباط عاطفی برقرار کنند و با ایشان همان ارتباطی را داشته باشند که والدین با فرزند خود دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای امیدوارساختن دانشجویان استفاده از توان و تخصص آنهاست.دانشجو سرشار از احساس، قدرت و تخصص است و اگر از توان آنها استفاده شود کمک موثری به وضعیت اقتصادی ایشان شده و فعالیت‌های دانشگاه نیز با کمیت و کیفیت بهتری انجام می شود.

رئیس دانشگاه کاشان برگزاری مداوم این گونه جلسات و ایجاد کارگروه برای مدیران را تاکید کرد و گفت: استادان، مدیران و کارمندان دانشگاه باید جامع الاطراف باشند و مسایل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه را مورد توجه قرار دهند و برای آن راهکارهایی را ارائه دهند. آموزش اساتید و کارمندان برای نحوه ارتباط با دانشجویان نیز بسیار حایز اهمیت است و در دست اقدام می باشد.

در این نشست استادان و کارشناسان  علوم اجتماعی و تربیتی، روانشناسان  و حقوق‌دانان دانشگاه نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در این زمینه ارائه کردند از جمله اینکه در استخدام‌ها باید مصاحبه روان شناختی نیز انجام شود، اساتید نیاز به آموزش دارند،نباید پالس های منفی به دانشجویان داده شود، تفاوت سطح فرهنگی نسل‌های قبلی و نسل کنونی مورد توجه قرار گیرد و...

کلید واژه ها: دانشجو آسیب شناسی روانشناسی جامعه شناسی حقوقدانان


( ۱ )

نظر شما :