نشست تخصصی توسعه پایدار روستا با محوریت گردشگری در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۰۷۶۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۰۰

با همت مرکز کارآفرینی و بنیاد حامیان دانشگاه کاشان و مدیر مؤسسه مهر تابان، نشست تخصصی توسعه پایدار روستا با محوریت گردشگری در این دانشگاه برگزار شد.

سرپرست مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت: هدف از این نشست که با حضور رئیس دانشگاه کاشان، فرماندار شهرستان آران و بیدگل، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان، بخشداران و دهیاران روستاهای شهرهای کاشان و آران و بیدگل و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید، بررسی چالش‌های توسعه پایدار و کارآفرینی روستایی در منطقه کاشان و آران و بیدگل و با تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری عنوان شد.

دکتر محمد نظیفی فرد افزود: تنوع گردشگری متناسب با اقلیم و ظرفیت‌های موجود در روستاهای کاشان و آران و بیدگل، مؤلفه‌های توسعه پایدار با تاکید برگردشگری روستایی، ضرورت توجه به زیرساخت‌های توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی و چالش‌ها و راهکارهای  پایدارسازی معیشت روستائیان از جمله مواردی بود که در این نشست تخصصی مورد بحث و تبادل نظر متخصصان حاضر در نشست قرار گرفت.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به پیشگاه امام  زمان (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف و شهیدپرور ایران و جامعه دانشگاهی کشور، یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه کاشان را رسیدن به دانشگاه جامعه‌محور عنوان کرد و افزود: دانشگاه می‌بایست این توانمندی را داشته باشد که مشکلات و معضلات جامعه را به طور شایسته برطرف نماید و آسیبهای اجتماعی و موانع توسعه منطقه ای و ملی را شناسایی و راه حل هایی موثر برای این مسایل ارائه دهد.

دکتر عباس زراعت به رویکرد آموزش عالی و تقسیم دانشگاه‌ها به نسل اول (آموزش)، دوم (پژوهش) و سوم (کارآفرینی) و چهارم (جامعه‌محور) اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان خوشبختانه دو مرحله نخست را با موفقیت پشت سر گذاشته است و بر اساس شاخص‌های بین‌المللی در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی علمی بین‌المللی رتبه‌های برتر را کسب کرده است.

وی از مردم مسئولین و مدیران شهر خواست تا دانشگاه را از خود بدانند و مسایل و مشکلات شهر را با دانشگاه در جریان بگذارنند تا اعضای هیات علمی بتوانند در حل این مشکلات راهکارهایی را ارائه نمایند.

دکتر زراعت با تاکید بر لزوم درک صحیح مفهوم نقش اجتماعی دانشگاه توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان، از ایشان خواست تا پژوهش‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی خود را برای پاسخگویی موثر به نیازها و انتظارات جامعه در سطوح مختلف تعریف نمایند چرا که دیگر نمی‌توان مأموریت دانشگاه‌ها را صرفا در کارکردهایی همچون آموزش و پژوهش خلاصه کرد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل هم در این نشست  با اشاره به قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان، توسعه گردشگری روستایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه گردشگری به‌ عنوان در دسترس‌ترین راهکار می‌تواند نقش ویژه ای در شکل دهی فرایند توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از بحران‌های مهاجرت و نابودی صنعت کشاورزی کشور داشته باشد.

دکتر اسماعیل بایبوردی خاطر‌نشان کرد: توجه به بازآفرینی اقتصاد آسیب‌دیده روستایی می‌تواند علاوه بر حفظ حیات و جریان توسعه روستایی مانع از وقوع مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها گردد.

وی افزود: برای توسعه گردشگری روستایی باید سواد گردشگری را تقویت وهویت ملی، اسلامی و بومی و محلی مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار آران و بیدگل نقش دانشگاه‌ها را برای توسعه گردشگری بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: دانشگاه ها باید از نزدیک مشکلات روستاییان را بررسی و راهکارهایی را برای رفع مشکلات آنها ارائه دهند و با برنامه های مختلف کارآفرینی از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنند.

وی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و صندوق های کارآفرینی روستایی  را در روستاها لازم دانست و افزود: با ایجاد کسب و کارهای نوین و فراهم کردن فرصت‌های شغلی و متنوع می توان زمینه توسعه روستاها را رونق بخشید.

در بخش دیگری از این نشست دکتر مرتضی طالع ماسوله از دانش آموختگان دکترای مدیریت توسعه از دانشگاه ژنو سوییس و از بنیانگذاران سازمان ایرانگردی و جهانگردی، ظرفیت گردشگری کشور را بعد از نفت مهمترین منبع تولید درآمد عنوان کرد و گفت: کاشان یکی از مناطق پرجاذبه ایران است که میتواند به تنهایی ظرفیت گردشگری کشوری همچون یونان را داشته باشد.

وی یکی از شاخصه‌های مهم برای گردشگری را امنیت عنوان کرد و افزود: امنیت یکی از زیر ساخت‌های مهم برای توسعه گردشگری است.

طالع به تاریخ غنی و تمدن و منابع بسیار عظیم خدادادی ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه به درستی از این منابع انسانی و خدادادی استفاده نشده است.

وی فراهم کردن جاذبه‌های گردشگری را برای گردشگران مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به جاذبه‌های آئینی، جاذبه‌های اجتماعی و مردم شناسی، غذایی، البسه، هنری و صنایع دستی و جاذبه های گیاه درمانی در روستاها بیشتر توجه شود.

طالع افزود: توجه به حوزه آموزش در فرآیند توسعه پایدار روستایی با تاکید بر صنعت گردشگری نخستین گام در عرصه شکل‌دهی اقتصاد مبتنی بر گردشگری روستایی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان هم در این نشست توسعه گردشگری روستایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شهرستان کاشان قابلیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف دامپروری، گل و گیاه، ماهیان زینتی و کشاورزی دارد که می‌تواند توسعه گردشگری روستایی این شهر را رونق بخشد.

مسعود خاندایی به 5 میلیون گردشگر داخلی و حدود 250 هزار گردشگر خارجی سالانه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: باید سعی شود با برنامه‌ریزی و با کمک دانشگاهیان بتوان مشکلات روستائیان را برطرف کرد تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود و بتوان گردشگری روستایی را توسعه داد.

گفتنی است در بخش دوم این نشست بخشداران و دهیاران روستاهای شهرهای کاشان و آران و بیدگل و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه به گفتگو و تبادل نظر در زمینه چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود و همچنین فرصت‌های درآمدزایی در حوزه گردشگری در روستاهای منطقه پرداختند.

کلید واژه ها: گردشگری گردشگری روستایی توسعه گردشگری کارآفرینی


( ۲ )

نظر شما :