تولید اسانس گل محمدی با ارزش‌تر از گلاب است

۳۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۰۷۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۳۲

 مدیر کانون هماهنگی فناوری گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ استحصال اسانس به جای گلاب گفت: استحصال اسانس به جای گلاب پر درآمد تر است و موجب رشد اقتصادی می‌شود.

 

دکتر عبدالرسول حقیر ابراهیم‌آبادی، گل محمدی را سلطان گل‌ها و اسانس این گل را با ارزش‌ترین محصول صنعت گل محمدی دانست و افزود: گلاب به علت دارا بودن مصرف کننده زیاد و حجم گسترده کارگاه‌های سنتی با معضلاتی روبرو بوده است.

 

وی، تقلب در محصول گلاب توسط عده ای سودجو را از مشکلات آن برشمرد و اظهار داشت: وجود دو هزار گلابگیر سنتی در منطقه کاشان و نداشتن ابزار تشخیصی مناسب، این صنعت را با مشکل مواجه ساخته است.

 

دکتر حقیر ابراهیم‌آبادی، با اشاره به اینکه گلابگیری‌های صنعتی به دلیل نظارت دستگاه‌های اجرایی مربوطه در تولید گلاب و تمایلشان به حفظ اعتبار خود معمولاً تقلب نمی‌کنند، افزود: برخی واحدهای گلابگیری سنتی با وجودی که از طرف اداره بازرگانی و دیگر دستگاه‌ها نظارت می‌شوند اما به سبب گستردگی واحدها با سوء استفاده، گلاب نامرغوب تولید می‌کنند.

 

مدیر کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان، اسانس گل محمدی را مانند طلا با ارزش دانست و افزود: از اسانس گل محمدی می‌توان در صنعت عطرسازی برای ادکلن‌های گرانقیمت استفاده کرد.

 

وی، نبود دانش کافی، ارزش گذاری، بازاریابی و فرآوری و نبود پایگاه علمی توانمند و آگاه برای پشتیبانی علمی مناسب از مراحل تولید و فرآوری را از مشکلات صنعت گل و گلاب و اسانس ذکر کرد و افزود: ایران با داشتن توان بالقوه زیاد در این صنعت به دلیل عدم بکارگیری دانش و فناوری روز در مقایسه با دیگر کشورهای جهان پیشرفتی نکرده است.

 

به گفته وی، کانون هماهنگی فناوری گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان با داشتن آزمایشگاه، تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه امکان آنالیز گلاب و اسانس را برای برطر ف کردن این مشکلات دارد.

 

دکتر حقیرابراهیم‌آبادی اظهار داشت: با ساخت دستگاه تقطیر مداوم در این کانون، از هر سه تن گل محمدی یک کیلو اسانس استحصال می‌شود.

 

شایان ذکر است کانون هماهنگی فناوری گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان اردیبهشت سال جاری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان در شهر قمصر گشایش یافت.

 

یک‌هزار و 200 هکتار از زمین‌های برزک، جوشقان کامو، قمصر و روستاهای تابعه در شهرستان کاشان زیر کشت گل محمدی قرار دارند و سالانه بیش از هفت هزار و 500 تن گلاب در این شهرستان تولید می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :