نشست «گنجینه هنرهای سنتی کاشان: زیلوبافی» در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۰۶۱۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۵۴

این نشست با حضور اساتید و دانشجویان،هنرمندان، مسئولان و کارکنان اداره میراث فرهنگی، مدیران اقامتگاه‌ های سنتی و فعالان گردشگری شهر در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.

در ابتدای برنامه، دکتر محسن جاوری رییس دانشکده معماری و هنر، به پیشینه هنر زیلوبافی در کاشان پرداخت و با استناد به سفرنامه‌‌های سیاحان غربی به حضورصدها کارگاه زری‌بافی، مخمل ‌بافی وده­ها مراکز تولید ابریشم و نخ گلابتون در دوره صفوی در این شهر اشاره کرد. زیلو از جمله دستبافته های پرکاربرد در مساجد و خانه ها، همساز با منطقه گرم و خشک این منطقه بوده است.

در ادامه مهندس مهران سرمدیان رییس اداره میراث فرهنگی کاشان به تاریخچه شکل گیری مرکز صنایع دستی در اداره میراث فرهنگی و نحوه فعالیت آن از سال 1377 تاکنون اشاره کرد و گفت: توانایی و ظرفیت بالای هنرمندان کاشان سبب شده که تاکنون دوازده نشان اصالت یونسکو نصیب هنرمندان هنرهای سنتی کاشان شود.

وی افزود: تاریخچه درخشان و پتانسیل شهر کاشان موجب شد که در سال 1397 کاشان لقب «شهر ملی نساجی سنتی» بگیرد.

 در بخش اول برنامه، مستند« زیلوبافانِ کاشان» با پژوهش و کارگردانی فرانه معدنی از دانشجویان ارشد پژوهش هنر  دانشگاه کاشان به نمایش درآمد.

 همچنین، همزمان با برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از زیلوهای مرکز صنایع دستی میراث فرهنگی و نیز زیلوهای آقای محمدحسین فدوی به نمایش گذاشته شد. و استاد غفار سردابی پیشکسوت زیلوبافی کاشان بر روی یک دستگاه زیلوبافی (متعلق به اداره میراث فرهنگی) در لابی تالار به بافندگی پرداخت و حضار و دانشجویان سئوالات خود را در خصوص نحوه بافت از او پرسیدند.

 در پایان این بخش، از دوازده نفر از استادکاران زیلوباف کاشان و فعالان این هنر تقدیر به عمل آمد.

بخش دوم این برنامه، یک نشست علمی با عنوان «نوآوری در دستبافته­ های سنتی» با حضور آقای ابوالفضل شاهی و دکتر عباس اکبری برگزار شد.

 مهمان برنامه، آقای شاهی هنرمند معاصر اهل کاشان، فارغ­ التحصیل کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد ادیان و عرفان، درحوزه دستبافته های سنتی به خصوص فرش، رویکرد نوینی داشته است و آثارش با استقبال خوبی در سطح جهانی برخوردارشده است. آثار او در هم تنیدگی هنر فرش و ادبیات را به خصوص در ترانه های زنان قالیباف کاشان، به خوبی تجسم کرده است.

این نشست با مشارکت گروه صنایع دستی، مرکز کاشان شناسی، شهرداری کاشان و اداره میراث فرهنگی کاشان برگزار شد.

 

کلید واژه ها: زیلو بافی کارگاه آموزشی دانشکده معماری و هنر


نظر شما :