رصد پدیده زیبا و نادر اختفای سیاره ناهید با ماه در رصدخانه دانشگاه کاشان

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۰۴۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۰۰

این پدیده نجومی که هر چند سال یک بار رخ می‌دهد به علت تغییر زاویه قرارگیری ماه نسبت به مدار سیاره ناهید اتفاق می‌افتد و در هنگام اختفا ناهید، ماه و زمین در یک راستا قرار می‌گیرد.

 

این اختفای زیبا، در روز یکشنبه 89/2/26 از ساعت 13:44 در ایران آغاز و در ساعت 15:18 پایان پذیرفت.

 

هرچند مشاهده این رخداد نجومی در شب بسیار جذابتر می‌باشد ولی این بار در ایران در حدود نیمروز اتفاق افتاد و با تلسکوپ و دوربین‌های دو چشمی به خوبی قابل مشاهده بود.

تصویربرداری از این پدیده زیبا و نادر توسط مهندس صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان و با همکاری محمد سلطان الکتابی دانشجوی دانشگاه کاشان و عکاس نجومی انجام گرفت.

ابزارهای مورد استفاده تلسکوپ 16 اینچ مستقر در گنبد اصلی رصدخانه و دوربین عکاسی canon 5D  بود. به علت شرایط نامساعد جوی همچون وجود غبار و لکه‌های ابر پراکنده از لحظات تماس عکاسی نشد. بلکه با فاصله اندکی از تماس چهارم تعدادی تصویر تهیه شد که نمونه ای‌از آن را در زیر می‌توانید ببینید:

آخرین بار که این پدیده در ایران مشاهده گردید در شامگاه روز 28 خرداد 1386 بود (تصویر پایین) و در رصدخانه دانشگاه کاشان از این رویداد فیلمبرداری گردید که در لینک «فیلمبرداری از پدیده اختفای سیاره ناهید در پشت ماه» می‌توانید این فیلم را مشاهده نمایید.

 

 وبسایت رصدخانه دانشگاه کاشان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :