کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان رسماً گشایش یافت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۰۳۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۲۲

 

 

کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب با حضور معاون فناوری و نوآوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پژوهشگاه اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان گشایش یافت.

 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: با توجه به اینکه این پژوهشکده نخستین پژوهشکده اسانس‌های طبیعی در خاورمیانه است و از سوی دیگر گل و گلاب در کاشان سابقه‌ای دیرینه دارد، این کانون از طرف نهاد ریاست جمهوری به دانشگاه کاشان واگذار شد.

 

 

دکتر سیدجواد ساداتی‌ن‍ژاد افزود: کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب با هدف ایجاد پایگاه علمی لازم در زمینه گلاب و اسانس گل محمدی و سایر اسانس‌ها و عرقیات گیاهی منطقه کاشان و کشور تاسیس شده است.

 

وی، این کانون را بعد از کانون فرش دومین کانون واگذار شده به دانشگاه کاشان دانست و ابراز امیدواری کرد: تا با عنایت به تاریخ درخشان کاشان و با همکاری همه دستگاه‌ها بتوان در استانداردسازی و فعالیت‌های راهبری اسانس و گل محمدی نقش به سزایی ایفا کرد.

 

به گفته وی، باید تلاش شود تا با خلق ایده های فنی و نوآوری در جهت توسعه اقتصادی صنعت گل محمدی گام برداشته شود.

 

رئیس کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به حدود یک هزار سال از زمان کشت گل در ایران گفت: گل محمدی و صنعت آن نقش بسیار مهمی در زندگی بشر دارد و جنبه‌های مختلف آن مانند کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و تجارت و کاربرد آن در صنایع مختلف مورد توجه کشورهای مختلف جهان است و سرمایه گذاری های هنگفتی در این زمینه در جهان انجام شده است.

 

 

دکتر عبدالرسول حقیر ابراهیم‌آبادی افزود: متأسفانه اکنون حضور ایران به عنوان خاستگاه گل و متولی اصلی این صنعت در عرصه جهانی به خصوص در مقوله اسانس گل، کمرنگ است.

 

وی، تلاش در جهت ارتقاء کیفیت اسانس گل محمدی و طراحی و ساخت دستگاه‌ها و اداوات لازم برای استحصال اسانس گل محمدی و سایر گیاهان اسانس دار، هدایت و حمایت و پشتیبانی علمی این صنعت برای تولید اسانس با کیفیت بالا و یکنواخت را از هدف‌های پژوهشکده اسانس و کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان بیان کرد.

 

به گفته وی، در این کانون سعی می شود تا با اعضاء مختلف تولید کنندگان و مصرف کنندگان و صنعتگران همکاری شود و در جهت یافتن بازارهای مصرف جهانی محصولات گل محمدی و زمینه‌های ورود به آنها گام برداشته شود.

 

 

 

 


نظر شما :