برگزاری کارگاه های FTIR و BET در دانشگاه کاشان

۰۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۲ کد : ۱۰۱۴۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۲۳

مسئول ازمایشگاه مرکزی  دانشگاه کاشان گفت: در راستای ارتقای توانمندی علمی و دانش افزایی اعضاء هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارگاه های آموزشی BET وFTIR با حضور دکتر محمد تقی فرقدانی رییس هیئت مدیره آزمایشگاه حسگر مواد صبا در پژوهشکده نانو دانشگاه کاشان برگزار شد.

دکتر مهرداد مرادی افزود: در این کارگاه  دکتر فرقدانی مباحثی را در نحوه آنالیز مواد، تعاریف اندازه گیری، تفاوت خطا و عدم قطعیت، اندازه گیری تجزیه ای و عدم قطعیت، حد تشخیص، پارامترهای صحه گذاری (دقت بایاس – خطی بودن – پارامترهای عدم قطعیت)، فرآیند تخمین عدم قطعیت BETو ذکر مثال هایی از این قبیل را ارائه کرد.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه تفاوت های تکنیک رامان با طیف سنجی مادون قرمز را ارایه و درکنار آن به شرح چگونگی کارکرد دستگاه طیف سنج تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) پرداخته شد.

در انتها اقای دکتر مرادی مسئول ازمایشگاه مرکزی و اقای دکتر فرقدانی برای برگزاری سایر کارگاه ها توسط همین شرکت در اینده در نزدیک به توافق رسیدند. همچنین طرفین از همکاری برای تکمیل آنالیز های یکدیگر استقبال کردند.

 آقای دکتر فرقدانی مدیرعامل شرکت تحقیقاتی حسگر مواد صبا هستند که به تازگی قرارداد همکاری برای آنالیز BET با دانشگاه منعقد کرده اند.

یکی از مهمترین روش ها جهت اندازه گیری دقیق مساحت کل نمونه های متخلخل روش   BET است که بر اساس جذب برخی گونه های مولکولی خاص در حالت گاز روی سطح آن ها استوار است.

طیف سنجی مادون قرمز FTIR بر اساس جذب تابش و بررسی جهش های ارتعاشی مولکول ها و یون های چند اتمی صورت می گیرد. این روش به عنوان روشی پرقدرت و توسعه یافته برای تعیین ساختار و اندازه گیری گونه های شیمیائی به کار می رود. همچنین این روش عمدتاً برای شناسایی ترکیبات آلی به کار می رود، زیرا طیف های این ترکیبات معمولاً پیچیده هستند و تعداد زیادی پیک های ماکسیمم و مینیمم دارند که می توانند برای اهداف مقایسه ایی به کار گرفته شوند.

 

کلید واژه ها: کارگاه طیف سنجی رامان


( ۴ )

نظر شما :