نخستین نشست اتحادیه دانشگاه های کاشان و شهرهای همجوار به میزبانی دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۰۱۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۶۲

 

 

نخستین نشست اتحادیه دانشگاه‌های کاشان و شهرهای همجوار هشتم اردیبهشت‌ماه جاری در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان هدف از برگزاری این نشست را تبادل تجربیات علمی، دینی، مذهبی و ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری بر اقتدار و جهاد علمی و جنبش نرم افزاری این سلسله نشست‌ها امری ضروری می‌باشد.

 

 

دکترسیدجواد ساداتی‌نژاد، با اشاره به اینکه امروز اقتدار کشورها بر اساس علم است افزود: باید از اقتدار علمی برخوردار باشیم تا بتوانیم مفاهیم آزادی بخش اسلامی را در جهان توسعه دهیم.

وی، به رشد 15 برابری جمعیت دانشجویی کشور بعد از انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: این در حالی است که تعداد جمعیت کشور دو برابر شده است و این نشان دهنده توجهی است که نظام جمهوری اسلامی به علم داشته است.

وی افزود: تا قبل از انقلاب تنها یک مرکز آموزش عالی در شهرستان کاشان وجود داشت اما در حال حاضر تعداد این مراکز به 25 مرکز افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه کاشان تصریح کرد: امروز یک جهش بیداری را در دنیای اسلامی داریم که از عمده‌ترین افتخارات علمی است که باید با کمک همدیگر و با این نشست‌های علمی، علاوه بر استفاده مطلوب از توانایی‌های یکدیگر و حل معظلات و مشکلات، بتوانیم در آینده افتخارات بزرگتری را خلق و در راستای تعاملات در مباحث علمی، فرهنگی و توسعه منطقه‌ای گام برداریم.

 

 

 

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی هم با قدردانی از تلاش مسوولان در راستای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی کشور گفت: دانشگاه‌‌ها علاوه بر ارتقاء سطح علمی، باید انسان‌ساز باشند و تلاش کنند با تربیت صحیح، افراد خوب، صالح و با اخلاصی را تحویل جامعه دهند.

علی‌اصغر گرانمایه‌پور افزود: در سال همت و کار مضاعف باید با کمک یگدیگر علاوه بر کمیت و افزایش فضاها در دانشگاه‌ها بیشتر به کیفیت علمی، فرهنگی و مذهبی توجه شود.

وی، شهرستان کاشان را یکی از شهرستان‌های پیشرو در زمینه‌های علمی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی دانست و اظهارداشت: در آینده نزدیک این شهرستان با افتتاح مجتمع خودروسازی و تولید 600 هزار خودرو در سال و اشتغال‌زایی 10 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم به یکی از قطب‌های خودرو سازی کشور تبدیل خواهد شد.

گرانمایه‌پور، همچنین مجتمع فولاد کویر با ظرفیت تولید 600 هزار تن در سال مدرنترین انواع آهن و میلگرد و وجود یک هزار و700 کارخانه را از قابلیت‌های مثبت این شهرستان اشاره کرد و افزود: باید از این پتانسیل‌ها با نظر کارشناسانه و علمی و تلاش مضاعف برای توسعه اقتصادی و علمی مناطق خود استفاده کرد.

 

 

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان هم در این نشست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید طرحی را تصویب کنند تا زنان خانه دار بتوانند از مزایا و حقوق مادی برخوردار شوند.

آیت الله عبدالنبی نمازی، افزود: بانویی که در محیط خانه تمام وقت خود را صرف آسایش، تامین امنیت و اداره زندگی می‌کند باید بیشتر به این قشر زحمت‌کش توجه شود.

وی، با اشاره به اینکه در هیچ نظام سیاسی مانند اسلام برای زن منزلت قائل نشده است اظهارداشت: محافل و مباحث علمی برای اثبات شخصیت زن لازم است و نباید به زن نگاه ابزاری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) را نمونه و الگوی بارز از زنان عالم دانست و افزود: این بانوی بزرگ عالم دارای شخصیت وجودی بود که هیچکس به پای او نمی‌رسد.

به گفته وی، اسلام حضور زن را در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی منع نکرده است ولی اولویت‌بندی کرده که در چه عرصه‌هایی باید وارد شود و اختلاط بین زن و مرد و رابطه نامحرم بودن را منع کرده است.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه استکبار جهانی اسلام را متهم می‌کند که حقوق زن در اسلام نادیده گرفته می‌شود، افزود: یکی از کارهای بزرگ علمی که می تواند درتبیین و معرفی جایگاه و منزلت زن تأثیرگذار باشد همین محافل علمی و دانشگاهی است تا به شخصیت زن و فلسفه وجودی آفرینش در اسلام پرداخته شود.

امام جمعه کاشان، پایه و اساس دین و معرفت و توحید شناسی را علم دانست و اظهارداشت: باید بتوانیم آنچه که دراسلام تبیین شده را با زبان علمی بیان کنیم.

آیت الله نمازی اسلامی شدن دانشگاهها معرفت دانشجو بر اساس معارف اسلامی، شناسایی و استفاده از توانمندیها را لازم دانست و گفت: در سال همت و کار مضاعف باید از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه وسرمایه‌های خفته و استعداهای نهفته‌ای که در مراکز علمی وجود دارد ولی به آنها توجهی نشده است شناسایی شوند و از توانمندی‌های آنها استفاده شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه، تمام احکام اسلام به خصوص احکام فقهی مبتنی بر اصول علمی است افزود: باید این فرمول‌ها کشف شود و تاسیس مراکز تحقیقاتی پیرامون احکام فقهی اسلام لازم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :