کتاب «تاریخ، آثار تاریخی، فرهنگ و مشاهیر کاشان» عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تألیف شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۴ کد : ۸۷۸۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۲۶۷

کتاب آموزشی تاریخ، آثار تاریخی، فرهنگ و مشاهیر کاشان (جزوه آموزش میراث فرهنگی ضمن خدمت معلمان) توسط دکتر مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان منتشر شد.
دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی  مؤلف کتاب ضمن اعلام این خبر بیان کرد: این کتاب آموزشی با هدف آشنایی آموزگاران و دانش‌آموزان کاشانی با میراث تاریخی و فرهنگی این شهرستان در 150 صفحه (قطع رحلی) و در چهار فصل تدوین شده است.
وی افزود: فصل اول در موضوع تاریخ کاشان و شامل تاریخ پیش از اسلام، سال‌های پایانی حکومت ساسانیان و دوره اسلامی است.
وی موضوع فصل دوم را آثار تاریخی شهرستان بیان کرد و اظهار داشت: این فصل دربردارنده آثار تاریخی پیش از اسلام شامل دوران پارینه‌سنگی و نوسنگی، دوره‌های شش‌گانه سیلک، عصر آهن، دوره‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی کاشان است.
رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی خاطر نشان کرد: در این فصل همچنین به آثار دوره اسلامی شامل بافت تاریخی، محلات، بازار، مساجد، زیارتگاه‌ها، کاروان‌سراها (سراها و تیمچه‌ها)، خانه‌ها، آب‌انبارها، حمام‌ها و باغ فین پرداخته شده است.
وی افزود: فصل سوم به موضوع میراث ناملموس اختصاص دارد و شامل مباحث مربوط به گویش باستانی منطقه، هنرهای سنتی، فناوری‌های بومی و آیین‌های کاشان است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان بیان داشت فصل چهارم نیز به مشاهیر  کاشان اختصاص دارد که در آن چهل نفر از بزرگان و مشاهیر منطقه کاشان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، دینی، ادبی، هنری، صنعتی و سیاسی معرفی‌شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: این کتاب بخشی از طرح پیشنهادی آقای مهندس حسین‌علی وکیل عضو و نایب‌رئیس محترم شورای شهر کاشان است که طی قراردادی بین سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری کاشان و معاون پژوهشی دانشگاه کاشان توسط مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان تدوین ‌شده است.
نویسنده کتاب افزود: برای اجرای کامل این طرح همچنین توافق‌نامه‌ای بین دانشگاه کاشان، سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری و اداره آموزش‌وپرورش کاشان به امضا رسیده است تا پس از آموزش ضمن خدمت آموزگاران، مطالب آن ساده‌نویسی شده ‌و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد تا در کنار یادگیری مطالب کتاب، از آثار و بناهای تاریخی، کارگاه‌های صنایع دستی، موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی شهرستان بازدید و با میراث گذشتگان و اهمیت تاریخی و فرهنگی کاشان آشنا شوند.
در مقدمه کتاب آمده است: «قصد نویسنده انجام پژوهشی جامع در این حوزه بود، اما تعجیل برای برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت آموزگارن باعث شد این مهم به فرصت دیگری موکول شود. اگر عمری باشد به یاری دیگر پژوهشگران و همکاران، این کار به انجام خواهد رسید، زیرا بعد از نوشته‌های حسن نراقی که نیم‌قرن از تألیف آن‌ها می‌گذرد، هنوز پژوهشی جامع درباره تاریخ، آثار تاریخی، فرهنگ و مشاهیر منطقه و شهر کاشان صورت نگرفته است، گر چه پژوهش‌های ارزشمند و عمیقی در برخی حوزه‌ها انجام گرفته و کیفیت آن به‌مراتب از آثار نراقی بهتر است، اما جامعیت آثار نراقی را ندارد.»
نویسنده در تدوین این کتاب از پژوهش‌های آقایان دکتر جواد قاضی، دکتر رسول حیدری سورشجانی و عباس تراب نیز استفاده کرده است.
این کتاب آموزشی برای اولین بار طی روزهای 20 تا 25 مرداد 97 توسط دکتر جواد قاضی، دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی، دکتر طیب رزاقی، آقای عباس تراب‌زاده و خانم زهرا ساروخانی برای 80 نفر از آموزگاران پایه ابتدایی و متوسطه در فرهنگسرای مهر تدریس و در جریان آن از برخی مکان‌های تاریخی شهر بازدید به عمل آمد.
در صورت حمایت و استقبال مدیران ذی‌ربط، این طرح می‌تواند به‌عنوان طرحی ملی در بقیه شهرهای ایران نیز اجرا شود.


( ۶ )

نظر شما :