ورود به بازار گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت پرمصرف، باید به صورت هدفمند باشد

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۳ کد : ۱۸۰۲۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۴۸

اولین کارگاه تجربه در بخش گیاهان دارویی و عرقیات با هدف انتقال تجربه و هم ­افزایی بین فعالان، متخصصان و علاقمندان در این حوزه در تاریخ نهم شهریور به صورت مجازی برگزار شد و به واکاوی تجربیات دکتر پرویز خیرخواه، مدیر شرکت درین­ گلاب پرداخته شد.

در ابتدای این نشست که متخصصان و علاقمندان در بخش گیاهان دارویی از سراسر کشور حضور داشتند، مهندس تقی حجازی، رئیس هیات مدیره «کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب» به معرفی کارگاه تجربه و اهداف موردنظر از آن پرداخت.

وی برگزاری این نشست­ ها را برای هم ­افزایی و تعامل بین متخصصان و همچنین کسب جایگاه برتر در بازار جهانیِ این بخش، لازم و ضروری دانست.

در بخش دوم این کارگاه، دکتر پرویز خیرخواه به بیان مسیر فعالیت هایشان و فراز و نشیب­ های آن در زمینه تولید و بازار پرداخت.

وی اسانس گل محمدی ایران را محصولی انحصاری و با مزیت ویژه دانست که قابل رقابت با کشورهای دیگر است و این ویژگی در خصوص گل محمدی و سایر گیاهان دارویی و معطر ایران، چیزی است که وابسته به آب و خاک ایران زمین است و قابل مقایسه با دیگر محصولات و صنایع نیست. به عبارت دیگر همچون صنعت خودرو که فناوری آن به راحتی از یک کشور به کشور دیگر انتقال می­ یابد و مونتاژ می­ شود، نیست. از این رو است که گیاهان دارویی ایران همچون شیرین بیان یا دیگر محصولات، خاص ایران است.  

در ادامه دکتر خیرخواه، به عبور از نگاه سنتی در تولید و فروشِ محصولات مرتبط باگیاهان دارویی اشاره و تاکید کرد: برای ورود به بازار بین ­المللی لازم است که تولید و عرضه متناسب با ذائقه افراد صورت بگیرد.

 در نگاه وی، در حال حاضر بازار جهانی به دنبال آن است که گیاهان دارویی، از سلامتی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و عاری از هر گونه سموم باشد. از این رو محصولات ارگانیک بسیار حائز اهمیت است.

وی شرکت درین گلاب را به عنوان شرکتی که دارنده مجوز ارگانیک از سوئیس است، پیشرو در زمینه محصولات ارگانیک دانست و گل محمدی و سایر گیاهان دارویی را در دسته محصولاتی که دارای شناسنامه و مواد مؤثره خاصی است معرفی کرد.  

دکتر خیرخواه در ادامه بیان کرد: «ورود به بازار گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت پرمصرف، باید به صورت هدفمند باشد. باتوجه ضرورت توجه به ذائقه مشتری در عرضه محصولات، ایجاد تنوع در محصولات متناسب با خواست و میل مشتری بسیار حیاتی است. گیاه خشک، دمنوش ­های گیاهی، اسپری گلاب، شربت­ های گیاهی و بسته­ های کوچک (ساشه) از جمله مواردی است که برای عرضه در بازار استفاده می­ شود».

مدیر شرکت درین­ گلاب، کشاورزی ایران را یک کشاورزی چهارفصل دانست و بیان کرد: کشت گیاهان دارویی باید متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی باشد تا تولید به صورت بهینه انجام شود. اینکه در همه­ جا گل محمدی کشت شود، اشتباه است و منجر به شکست می­ شود». در نهایت، وی به لزوم ارتباط نزدیک با کارشناسان این بخش و متخصصان کانون گل محمدی و استفاده از تجربیات دیگران تأکید کرد. همچنین هم­افزایی بین تولیدکنندگان، اهالی بخش صنعت و صادرکنندگان را برای کسب جایگاه برتر در جهان ضروری دانست.

لازم به ذکر است، این نشست های کارگاه تجربه به صورت دوره ای توسط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گلاب برگزار خواهد شد. برای اطلاع از برنامه های آتی، کانال کانون در تلگرام به آدرس rosekanooniran و یا وب سایت www.rosekanoon.ir را دنبال نمایید.


( ۲ )

نظر شما :