سفر شاعر "هزاره آهوی کوهی" به دیار شاعر "تماشا"

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۱ کد : ۹۸۹۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۲۸۱
یادداشت دکتر محمد مشهدی نوش آبادی رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان را در این باره می خوانید:

استاد محمدرضا شفیعی کدکنی پژوهشگر و شاعر برجسته معاصر میهمان اردیبهشتی کاشان بود. وی که به دعوت شاگردان و دوست‌داران کاشانی‌اش از جمله حسین قربان پور، در همراهی ایرج پارسی نژاد منتقد ادبی به این شهر سفر کرده بود، از کاشان، نیاسر، برزک و مرق دیدن کرد.
وی ضمن بازدید از کاشان، نیاسر، بافت تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و موزه مردم‌شناسی در «سرای سوشید» برزک با تعدادی از اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه کاشان به گفتگویی صمیمانه نشست.
شفیعی کدکنی ضمن تحسین شعر نظام وفای آرانی، استاد نیما یوشیج، مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان را به خاطر برگزاری اولین هم‌اندیشی بررسی اندیشه‌های نظام وفا و انتشار مجموعه مقالات آن تحسین کرد و آن را انجام یک وظیفه ملی و میهنی دانست.
استاد شفیعی کدکنی همچنین درباره شاعر پرآوازه کاشانی سهراب سپهری گفت که استقبال از هشت کتاب سهراب در تاریخ معاصر بی‌مانند است و هیچ شاعری را نمی‌توان یافت که تا این حد آثارش با اقبال مواجه شده باشد.
وی افزود: سپهری از بزرگ‌ترین شعرای قرن بیستم ایران است و بهترین شعرهای مدرن عصر ما را او گفته و از همه هم‌عصرانش ماندگارتر خواهد بود.

 


وی «آب را گل نکنید»، «صدا کن مرا صدای تو خوب است»، «بزرگ بود و از اهالی امروز بود»، «خانه دوست کجاست؟»  و «به تماشا سوگند را» بهترین اشعار سهراب سپهری خواند.
شفیعی کدکنی پرداختن به معنویت و اثبات دنیای ماورای حس را نکته مهم شعر سپهری دانست که وی را از دیگر شاعران برجسته هم‌دوره‌اش که عمدتاً تحت تأثیر ماده‌گرایی و انکار ماورای حس بودند متمایز می‌کند.
وی همچنین از موزه مردم‌شناسی شهر برزک و آثار هفت‌صدساله به‌جامانده از مسجد جامع برزک دیدن کرد و به برخی همانندی‌های ابزار صنایع‌دستی و وسایل معیشتی برزک و «کدکن» زادگاهش جالب‌توجه یافت و برخی کتیبه‌ها و اسناد و نسخ قرآن موجود در موزه را خوانش کرده و در پایان بازدید در دفتر یادبود این موزه از متصدیان ایجاد موزه به‌ویژه خانم زهرا جهانی تقدیر کرد.
شفیعی کدکنی همچنین از بقعه باباافضل مرق زیارت و ضمن خواندن یک رباعی از وی به قوت رباعیات این شاعر متاله تاکید کرد.
استاد شفیعی در آخرین مرحله سفر دو روزه خود، پیش از ظهر امروز از کتابخانه ضرابی کاشان دیدن کرد و ضمن دیدار کوتاه با جمعی از فرهیختگان شهر، به شعر علیرضا رجبعلی زاده گوش داد و وی را از شاعرانِ جوانِ شعر شناس دانست.



 

کلید واژه ها: شفیعی کدکنی دانشگاه کاشان مرکز پژوهشی کاشان شناسی


( ۱ )

نظر شما :