برای نخستین بار کتاب فرش کاشان توسط استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان منتشر شد

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۶ کد : ۹۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۶۹

کتاب فرش کاشان (نگاهی به تاریخ درخشان فرش کاشان) برای نخستین بار توسط استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان منتشر شد.

 

دکتر امیرحسین چیت‌سازیان مؤلف این کتاب گفت: این کتاب در دو هزار نسخه از سوی انتشارات سروش چاپ شده است.

 

وی گفت: کتاب به دو بخش اصلی تقسیم گردیده که بخش اول دارای پنج گفتار و بخش دوم دارای شش گفتار است.

 

چیت‌سازیان افزود: در بخش اول که کلیات است، در گفتارهای اول تا پنجم به ترتیب «تاریخچه کاشان در دوره‌های مختلف از قبل از تاریخ تاکنون»، «موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کاشان»، «موقعیت اقتصادی ـ صنعتی کاشان»، «موقعیت فرهنگی و اجتماعی و نحوه شکل‌گیری فرهنگ آن و ویژگی جمعیتی کاشان» و «سوابق تاریخی هنر و صنایع کاشان در دوره‌های مختلف» مطرح گردیده است.

 

به گفته وی، بخش دوم مخصوص فرش کاشان است و در گفتار اول آن به تاریخ فرش کاشان از دوران تمدن سیلک و ایران باستان تا دوره شکوفایی صفویان و سپس قاجاریان تا دوره معاصر به تفصیل پرداخته شده است و تلاش گردیده تا سابقه درخشان قالی کاشان در آن به نحو شایسته و در خور به نگارش درآید.

 

استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان ادامه داد: در گفتار دوم این بخش جغرافیای فرش کاشان و مناطق تحت پوشش آن به ویژه در سده اخیر مطرح شده است. گفتار سوم به معرفی هنرمندان و پیشکسوتان فرش کاشان در حرفه‌ها و صنف‌های مختلف آن به ویژه طراحان و نقاشان از دوران صفویه به بعد پرداخته است. در گفتار چهارم، ویژگی‌های فنی و هنری فرش کاشان از مواد اولیه و مصالح گرفته تا طراحی و رنگرزی و بافت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی اظهار داشت: گفتار پنجم نگاهی به تولید و اقتصاد فرش در حد اطلاعات موجود دارد و آمار و هزینه تولید و صادرات را هم مدنظر قرار داده است و در گفتار کوتاه ششم، سابقه دانش فرش‌شناسی و آموزش فرش مورد توجه قرار گرفته است.

 

شایان ذکر است نمونه‌هایی از تصاویر فرش کاشان در دوره‌های مختلف، نقشة موقعیت جغرافیایی کاشان، کتاب‌شناسی و واژه‌نامه، بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :