۲۰ میلیارد ریال وام، از طریق صندوق فاطمه الزهرا به بیش از ۵ هزار دانشجوی دانشگاه کاشان پرداخت شده است

۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۱ کد : ۸۹۴۲ اخبار دانشگاه گزارش ویدئویی
تعداد بازدید:۲۳۸۵

​صندوق قرض الحسنه دانشجویی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه کاشان در بهمن ماه سال 89 به همت جمعی از خیرین محترم و به یادبود مرحومه دکتر مهین دخت مؤتمن تاسیس گردید و از همان ابتدا مرحوم آقای حاج محمد مؤتمن با پذیرش مدیرعاملی، این صندوق را برای ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاه کاشان بنا نهادند.

مرحوم محمد مؤتمن تا 25 مرداد سال 96 (فوت ایشان) با اخلاص تمام کوشید تا در قالب تسهیلات صندوق خدمات مؤثری به جامعه دانشجویی ارائه نماید.

بعد از آن تاریخ طبق نظر هیات مدیره، مدیرعاملی صندوق به آقای جواد نخی واگذار شد که به دلیل اهمیت موضوع و خدمات ارزنده ای که این صندوق برای رفاه حال دانشجویان دارد بر آن شدیم تا گفتگویی با ایشان داشته باشیم که در زیر می خوانید :

صندوق فاطمه الزهرا(س) از چه سالی و با چه هدفی تاسیس شده است؟

از آنجا که برخی بخش های دانشگاه همچون دفتر شاهد و ایثارگر و حوزه دانشجویی برای رفع نیازهای دانشجویان وجوهی را به صورت وام در اختیار دانشجویان قرار می دادند، در سال 1389 با توجه به محرز شدن نیاز جدی دانشجویان مدیریت وقت تصمیم می گیرد تا این مجموعه ها را تجمیع و صندوقی را طراحی کنند و در زمان فوت مرحوم خانم دکتر مؤتمن و همراهی خانواده ایشان و تلاش های مرحوم حاج محمد مؤتمن در بهمن ماه سال 89 به همت جمعی از خیرین این صندوق با عنوان صندوق فاطمه الزهرا(س) با هدف ترویج و تحکیم شعائر اسلامی، کمک به تحقق عدالت اجتماعی، ارتقاء سطح فرهنگ و تحکیم مبانی دینی و اخلاقی و تامین بخشی از نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ دانشجویان دانشگاه کاشان تشکیل شد.

چه خدماتی را این صندوق به دانشجویان ارائه می دهد؟

صندوق بصورت یک شخصیت حقوقی جدا و مستقل از سایر متولیان پرداخت وام در دانشگاه کاشان با اعتبار جمعی از خیرین محترم کاشانی مشغول به فعالیت می باشد و برای متقاضیان دریافت وام برابر شرایط و ضوابطی که مطابق آیین نامه و اساسنامه صندوق تعریف شده و برخی از موارد مورد نیاز جهت استفاده وام گیرنده  ارئه خدمت می نماید.

این صندوق وام هایی را در قالب وام قرض الحسنه، وام شاهد و ایثارگر، وام خاص موارد علمی، وام ازدواج و وام شرافتی، وام مؤتمن و وام لپ تاپ در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

شرایط خاص برای وام وجود ندارد و سعی می شود به عموم دانشجویان   وام داده  شود.

 

چه میزان وام از سال گذشته تاکنون به دانشجویان پرداخت شده است؟

از ابتدای سال 90 تاکنون حدود 20 میلیارد ریال تسهیلات به 5 هزار و 300 دانشجو پرداخت شده است که این میزان وام ها به تفکیک به شرح زیر است:

وام قرض الحسنه:13/457/764/082 ریال

وام شاهد: 691/340/000 ریال

وام خاص علمی:150/000/000 ریال

وام مؤتمن: 90/000/000 ریال

وام لپ تاپ:45/000/000 ریال

وام ازدواج:1/546/510/000 ریال

وام شرافتی:975/507/908 ریال

وام شرافتی وامی است که با نظر هیات مدیره صندوق به افرادی تعلق می گیرد که در شرایط خاص مالی قرار دارند و باز پرداخت آن  آنی نیست و شخص هر موقع و در هر زمانی که امکان بازپرداخت آن را داشت به این صندوق یا یکی از صندوق های خیریه پرداخت می کند.

میزان وام ها از 400 هزار تومان تا سه میلیون است که متناسب با نیاز دانشجویان داده می شود وکارمزد کلیه تسهیلات صندوق 2 % می باشد

 

بازپرداخت  تسهیلات به چه نحوی انجام می شود؟

صندوق قرض الحسنه دانشجویی فاطمه الزهراء (س) جهت تسهیل در پرداخت اقساط وام های دانشجویان امکان جدیدی در پورتال دانشجویان دانشگاه کاشان طراحی کرده است  تا دانشجویان بتواننداقساط را  الکترونیکی بپردازند.

ضمانت تسهیلات را دانشجوی دیگر دارد چنانچه  دانشجویی  در بازپرداخت وام تاخیر  داشته باشد دانشجوی ضامن موظف است اقساط را بازپرداخت کند.

 

 چه برنامه هایی برای توسعه صندوق در نظر دارید؟

امسال دو کار برای صندوق انجام دادیم، مقدار وام ها تا حدود 80 درصد افزایش داده شده است و وام لپ تاپ برای دانشجویان ارشد و وام مؤتمن که وام جهیزیه است برای دانشجویان بومی اضافه شده است تا بتوانیم شرایط تسهیل ازدواج دانشجویان را فراهم نماییم.

اساسنامه صندوق  در هیات امنا دانشگاه به تصویب رسیده که امید است در چارچوب اساسنامه   زمینه برنامه های توسعه ای صندوق فراهم شود.

امید است با جلب و جذب بیشترین خیرین  با همکاری جامعه دانشگاهی  و حمایت وزارت علوم بتوانیم میزان تسهیلات را افزایش دهیم چرا که میزان اعتبار صندوق جوابگوی نیاز دانشجویان نیست و در نظر داریم وام کارآفرینی برای فراهم کردن فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد شود و در طرح های اقتصادی زود بازده با هدف کسب درآمد و ایجاد اشتغال نیز  طرح هایی در نظر داریم.

 همچنین بنا داریم در حوزه دانشجویان نخبه با مشارکت بنیاد نخبگان سعیدی طرح های مشترکی را برای حمایت از دانشجویان نخبه ایجاد کنیم 

 

چه انتظاراتی از مردم و دانشگاهیان دارید؟

در حال حاضر حدود 60 تا 70 نفر از خیرین ارجمند به صورت مستمر  در حمایت از صندوق مشارکت دارند اما به شدت نیازمند همراهی ومشارکت جمع بیشتری از خیرین و آحاد دانشگاهیان هستیم و انتظارمان این است که  مجموعه کارکنان دانشگاه به  خصوص استادان گرامی صندوق را همراهی کنند تا دانشجویان با دغدغه کمتری بتوانند به تحصیل خود بپردازند.

 

سخن پایانی:

از جناب دکتر شیخ زاده به عنوان رئیس هیات مدیره،  دکتر ستار به عنوان نایب رئیس، آقای منزوی مدیر شاهد و ایثارگر و آقای جواد دقیق مدیر دانشجویی و سرکار خانم دکتر شبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عضو دانشجویی و سرکار خانم کتابچی و خانواده مرحوم مؤتمن که این صندوق را حمایت و پشتیبانی می کنند تقدیر و تشکرمی نمایم.


لینک دانلود فایل

( ۲ )

نظر شما :