از سوی رئیس بنیاد علمی، پژوهشی معماری و شهرسازی ایران عنوان شد: درخواست تعیین روز جهانی معمار در تقویم رسمی کشور

۱۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۷ کد : ۸۵۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۴۶

 

رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در همایش بزرگداشت روز جهانی معمار با تأکید بر ضرورت بازنگری در معیارها و ضوابط جاری در فضای معماری کشور و دعوت از دست‌اندرکاران معماری و شهرسازی برای معرفی و شناخت ارزش‌های متعالی معماری، اظهار امیدواری کرد برگزاری همایش‌هایی از این دست منجر به تعیین روز معمار در تقویم رسمی کشور شود.

 

دکتر فریدون رضوی‌کیا در این همایش که در سالن اجتماعات دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد گفت: امیدوارم با برپایی برنامه‌های متناسب و فراگیر در هفته‌ای به نام معماری و شهرسازی بتوانیم توجه آحاد جامعه را بیش از پیش به نیازهای امروز و فردای محیط مصنوع پیرامون خود جلب کنیم.

وی با اشاره به دوره‌های تحول تاریخ معماری گفت: دغدغه پیوند با گذشته و عدم توفیق در به وجود آوردن یک جریان معماری که بتواند به صورت صحیح، تداوم‌بخش و تکامل دهنده تاریخ معماری ایران باشد و سهمی را در معماری معاصر جهان به خود اختصاص دهد یا بتواند به پیشبرد معماری جهان کمک کند، باعث شده که معماران ایرانی با استفاده از تجربیات قبلی تلاش جدیدی را آغاز کند.

دکتر رضوی‌کیا افزود: در این تلاش باید دو نکته را مدنظر داشته باشیم اول اینکه معماری جهان در مجموع یک سیر تکاملی را نشان می‌دهد و دوم اینکه در تمامی آثار معماری خلاقیت وجه مشترک است.

وی گفت: خلاقیت به دو شکل نظری که مبنای فکری اثر و فضایی که بخش معمارانه‌اش را نشان می‌دهد بروز می‌کند و هر اثر معماری که فاقد خلاقیت باشد نمی‌تواند در سلسله عظیم آثار تاریخی معماری جهان جای داشته باشد.

رئیس بنیاد علمی، پژوهشی معماری و شهرسازی ایران افزود: اتحادیه بین‌المللی معماران (UIA) تصمیم گرفته رویداد امسال را به موضوع توان معماران در مقابله با بحران جهانی اختصاص دهد. چون امروز جهان در حال تجربه کردن بحران‌های بی‌سابقه و به طور همزمان است، بحران‌های محیط زیستی، آب و هوایی، اقتصادی، اجتماعی و ... ما را مجبور می‌کنند تا به صورت اضطراری در بسیاری عوامل در هر بخش تجدید نظر کنیم.

وی افزود: هر پروژه جدید فرضیه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند، مشتری جدید، سایت جدید، شرایط آب و هوایی جدید، برنامه‌های جدید و کاربران جدید توسط راه‌ حل‌های مرتبط برای شرایط جدید، وظیفه (حرفه) روزانه معمار و محیط‌های شهری با پدیده‌های حاشیه‌نشینی و مهاجرت و اشتغال تغییر شکل شهرها و مجموعه‌های خوابگاهی و عدم رشد متناسب فضاهای عمومی شهری از این جمله هستند.

دکتر رضوی‌کیا گفت: تجدید نظر و پیدا کردن پاسخ‌های نوآورانه این فرصت را برای معماران به عنوان موتور محرکه این مجموعه پیچیده فراهم می‌کند تا استعدادهای جدید فنی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی و ارائه راه‌حل‌های زیباشناسانه را به عنوان معمار نشان دهند.

به اضافه کرد به همین مناسبت بنیاد علمی، پژوهشی معماری و شهرسازی ایران با محوریت دانشگاه‌ها و با همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها در 34 شهر بزرگ کشور برنامه‌هایی مثل برگزاری همایش، نمایشگاه، مسابقات معماری و ... را تدارک دیده است.

 

 

 


نظر شما :