سیستم کامپیوتری هدایت کننده کوره خورشیدی در دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شد

۱۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۸ کد : ۸۱۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۵۵

عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه کاشان گفت: سیستم کامپیوتری هدایت‌کننده کوره خورشیدی برای نخستین بار در دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شد.

حسین ارباب افزود: این دستگاه به وسیلة پردازش تصویر سایه‌ای که روی دریچة تلسکوپ است به سوی خورشید هدایت می‌شود.

وی اظهار داشت: آیینه این دستگاه متشکل از تعداد زیادی از آینه‌های تخت مربعی است که به وسیلة کامپیوتر و باریکة لیزر و پردازش تصویر با دقت بسیار زیاد برش خورده است.

به گفته وی، در تلسکوپ دستگاه به وسیلة یک دریچه که پرده سفید رنگی دارد و با یک لوله تلسکوپی که بر روی آن نصب است سایه‌ای تشکیل می‌شود و ملاکی برای تشخیص موقعیت خورشید برای دستگاه است.

ارباب، عدم نیاز به موقعیت جغرافیایی محل برای راه‌اندازی دستگاه را از مزیت‌های این دستگاه دانست و افزود: این دستگاه قادر است در هر موقعیت جغرافیایی نصب و به صورت خودکار موقعیت خورشید را در آسمان تعیین کند.

وی، گفت این سیستم در کوره‌های خورشیدی که به سمت خورشید تنظیم می‌شود کاربرد دارد و می‌توان آن را در صفحات خورشیدی که در ایستگاه‌های فضایی وجود دارد نصب کرد.

به گفته وی، از این دستگاه می‌توان برای تصویربرداری خورشید و ماه و حالت‌های خسوف و کسوف نیز استفاده کرد تا به چسم آسیبی‌ نرسد.

لازم به ذکر است سیستم هدایت کننده کوره خورشیدی با حمایت معاونت پژوهشی و گروه فیزیک دانشگاه کاشان طراحی شده است به عنوان یک طرح پژوهشی به صورت مقاله علمی هم در مجلات بین‌المللی ISI به چاپ رسیده است.

برنامه‌‌نویسی کامپیوتری و مدار الکترونیکی این دستگاه را مهدی رضاقلی‌زاده طراحی کرده و سیستم تلسکوپ، آینه و قسمت‌های مکانیکی در گروه فیزیک توسط حسین ارباب اجرا شده است.

 

 

 


نظر شما :