نمایشگاه عکس‌های نجومی محمد سلطان‌الکتّابی در دانشگاه کاشان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۷۳۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۲۱

 

 

نمایشگاه عکس‌های نجومی محمد سلطان‌الکتّابی به مناسبت سال جهانی نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد.

محمد سلطان‌الکتّابی، دانشجوی سال سوم معماری دانشگاه کاشان است که در یک روز بهاری با دوربین خود قرار گذاشت تا عشق را در جایی میان آسمان و زمین پیدا کنند!

وی آشنایی خود با دنیای شگفت‌انگیز نجوم را از  8 سال پیش ذکر کرد و ابراز داشت: وقتی از دنیا می‌بُرم، آسمان پناهگاه من است و با محو شدن در آن به آرامش می‌رسم و آسمان سال‌هاست که مرا شیفته خود کرده و بی اختیار مرا به سوی خود می‌کشد؛ در بستر بیماری، نیمه‌های شب، وقت گرفتاری ، شب امتحان! و... آسمان حرف اول را می‌زند و بازیگر نقش اول فیلمنامه زندگی من است! در این مدت همیشه برای نظاره پدیده‌هایی چون خسوف و کسوف، گذر، مقارنه و اختفای سیارات بی تاب بودم و برای فرا رسیدن هر یک، لحظه شماری کردام.

محمد سلطان‌الکتّابی گفت: عکاسی نجومی را با تهیه یک دوربین کوچک دیجیتالی آغاز نمودم. عکاسی با یک دوربین غیر حرفه‌ای و دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های آن، زمینه‌ای برای تقویت خلاقیت اینجانب ایجاد کرد که بسیاری از مهارت‌هایی که  تاکنون کسب کرده‌ام را مدیون همین محدودیت‌ها می‌دانم.

وی یادآور شد: علاقه‌اش به معماری و طبیعت سبب شد تا پدیده های نجومی را در کنار  بناهای کهن و طبیعت زیبا به نصویر بکشد و به تصویر کشیدن عظمت و زیبایی آسمان و طبیعت در یک عکس برای  ایشان همیشه جذاب و شگفت انگیز بوده است.

 

 

 

برخی سوابق محمد سلطان‌الکتّابی در عرصه نجوم عبارتند از:

ـ عضویت در شورای مرکزی انجمن اختروش ایران

ـ مدیریت سایت اینترنتی و مرکز اطلاع رسانی انجمن اختروش ایران

ـ انتخاب به عنوان رصدگر و گزارشگر برتر سال 1386 از سوی گروه غیر حرفه‌ای رؤیت هلال ماه ایران

ـ عضویت در کمیته علمی ستاد استهلال استان اصفهان

ـ سرپرستی گروه‌های رویت هلال استان اصفهان در پنج سال اخیر

ـ ثبت چند رکورد مهم رویت هلال

ـ انتخاب چندین عکس نجومی به عنوان عکس برگزیده در سایت‌هایی چون Twan, Spaceweather ,Atoptic

ـ ارائه مقالاتی در روزنامه‌ها و مجلات کثیر‌الانتشار

محمد سلطان‌الکتّابی گفت:  این نمایشگاه که حاوی 18 قطعه عکس در ابعاد 70×50  می‌باشد با همکاری و حمایت دانشکده معماری و هنر، معاونت دانشجویی و فرهنگی و رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شده است.

ایشان متذکر شدند: این نمایشگاه عکس در سه مرحله برگزار می‌گردد که قسمت اول آن در خانه تاریخی عباسیان کاشان و با حمایت سازمان رفاهی تفریحی کاشان، قسمت دوم در پردیس مرکزی دانشگاه کاشان و قسمت پایانی در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار می‌گردد.

این نمایشگاه تا 31 اردیبهشت در دانشگاه کاشان ادامه دارد و سپس از شنبه 2 خرداد ماه مدت یک هفته در دانشکده معماری و هنر این دانشگاه برپا خواهد بود.

لازم به ذکر است این نمایشگاه ششمین نمایشگاه از آثار محمد سلطان‌الکتّابی است و عکس‌های این دانشجوی دانشگاه کاشان و منجم آماتور در مسابقات سراسری نگاه آسمانی و جشنواره عکس همایش ملی دانشجویی معماری ایرانی به عنوان عکس‌های برگزیده انتخاب شدند و اکثراً در سایت‌های spaceweather.com، moonsighting.com و atoptic.co.uk به روز شده‌اند.

 

 

 


نظر شما :