پدر علم ترپلوئیدهای ایران در دانشگاه کاشان از کشف ماده ضد مالاریا خبر داد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۹ کد : ۴۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۹۶

 

 

پدر علم ترپلوئیدهای ایران «پروفسور عبدالحسین روستائیان» در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان از کشف ماده جدید ضدمالاریا خبر داد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، با اشاره به استخراج این ماده دارویی از گیاه معطر «آرتمیزیا دیفوزا» که در استان خراسان وجود دارد افزود: این ماده با اثر ضد مالاریایی و اسکلت کربنی جدید ناشناخته در دنیا که به نام «تهرانولید» نامگذاری شده با همکاری انستیتو پاستور در مرحله آزمایش است.

پروفسور عبدالحسین روستائیان روز دوشنبه 30/2/87 در حاشیة برگزاری نخستین کارگاه آموزشی اسانس و ترکیبات طبیعی گیاهی در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان، اثر مثبت این ماده استخراجی جدید را گروه عاملی «ایندوپروکسی» ذکر کرد و اظهار داشت: ثابت شدن اثر آنتی‌مالاریایی این ماده بر روی بیماری مالاریایی بسیار خطرناک که سالانه جان بیش از دو میلیون کودک آفریقایی را می‌گیرد اثر بخش است.

 

 

پدر علم ترپلوئیدهای ایران، رسیدن به تولید انبوه این دارو را فعالیت‌های گسترده و کلنیکی ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا با ساخت این دارو گام جدیدی در تولید داروهای گیاهی برداشته شود.

روستائیان در مورد جایگاه علم شیمی گیاهی و مواد طبیعی در کشور، سرمایه‌گذاری در این بخش را لازم دانست و گفت: متأسفانه کارهای پژوهشی محققان تنها در حد ارائه مقاله در نشریات بین‌المللی است.

وی، تعامل و همکاری بین صنایع و محققان دانشگاهی را لزوم موفقیت و ارتقاء صنعت علم شیمی مواد طبیعی دانست و یادآور شد: کشور ایران با دارابودن هشت هزار گونه گیاهی دارویی زمینه بسیار مناسبی برای تولید انواع مختلف داروهای گیاهی است.

 


نظر شما :