همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نواها و نغمه‌های عاشورایی منطقه فرهنگی کاشان در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۰۲۹۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۴۶

رئیس دانشگاه کاشان از برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نواها و نغمه‌های عاشورایی منطقه فرهنگی کاشان خبر داد.

دکتر عباس کتابی زمان این مراسم را اول شهریور 1401 مصادف با 25 محرم 1444و سالروز شهادت امام سجاد (ع) اعلام کرد و افزود: کاشان، یکی از خاستگاه‌های اولیه و اصیل تشیع در ایران بوده است و کاشانیان از دیرباز به انجام و اجرای آئین‌ها و مناسک اسلامی مشهور و در آنها پیشرو بوده اند.

در این میان، آئین‌های عاشورایی به عنوان مرکز ثقل مناسک دینی در این منطقه، با شور و شوقی وصف ناپذیر و با مشارکت گسترده و تقریبا همگانی مردم این دیار، پیوسته برگزار می شده است.

 وی گفت: در کنار ضرورت تدقیق و تحقیق در بن‌مایه‌ها و کارکردهای دیروز و امروز آئین های عاشورایی  و درس آموزی و عبرت گیری از این حماسه جاوید، تقدیر از موی سپید کردگان و دلدادگانی که سالها با اعتقاد و اشتیاق به صورت خودجوش و مردمی در بارگاه حسینی خدمت و فعالیت کرده‌اند محملی برای  تکریم  ایشان  و ترویج فرهنگ اصیل هیات و اجتماعات حسینی است.

 رئیس دانشگاه کاشان اهداف این همایش را، تقدیر از پیر غلامان حسینی به عنوان  طلایه داران بزرگترین شبکه اجتماعی مردمی ( هیئات) در منطقه، اشاعه فرهنگ هیات و فعالیت‌های مذهبی به شکل گروهی و هیاتی، معرفی گنجینه جلوه های هنری – آئینی نواها و نغمه‌های عاشورایی  در منطقه فرهنگی کاشان، تعمیق و تحکیم بن مایه ها، ریشه ها، جلوه های  آموزه های عاشورایی در جامعه امروزی و بررسی رسالت‌ها و کارکردهای تشکل های مردم نهاد عاشورایی در حل موضوعات و مشکلات امروز ذکر کرد.

 دکتر کتابی افزود: این برنامه از سوی مرکز کاشان شناسی، مدیریت ارتباطات فرهنگی، هیات امام صادق "ع" دانشگاه، روابط عمومی  و سایر بخش های دانشگاه و با همکاری ارگانهای مختلف شهری  برگزار  و کلیه هزینه‌های آن از سوی بانیان تامین می شود.

رئیس دانشگاه کاشان ملاک انتخاب  پیر غلامان را  دارای بودن  سابقه ممتمد در زمینه‌سازی و اجرای مناسک عاشورایی و یا انجام کار ویژه عاشورایی در حوزه‌های تالیف و تحقیق، هنرهای عاشورایی، اشاعه فرهنگ عاشورایی و.... در منطقه فرهنگی کاشان عنوان کرد.

کلید واژه ها: همایش همایش پیرغلامان دانشگاه کاشان


( ۱ )

نظر شما :