معاون آموزشی وزارت علوم: دانشگاه ها نقش مهمی در تحقق تمدن نوین اسلامی و دانشگاه تمدن ساز دارند

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۱ کد : ۲۰۰۴۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۶۹

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها، نقش مهمی در تحقق تمدن نوین اسلامی و دانشگاه تمدن ساز دارند.

دکتر قاسم عمو عابدینی در مراسم تجلیل از اساتید نمونه آموزشی و ارتقاء یافته دانشگاه کاشان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری افزود: تمام مشکلات کشورو مسیر تحول را بایستی بر اساس این بیانیه برنامه ریزی کنیم.

وی با اینکه در این بیانیه 7 محور اساسی، تاکید شده است که نخستین آن علم و فناوری است، افزود: توجه مقام معظم رهبری  در حوزه علم و فناوری موجب شده است که جمهوری اسلامی در این حوزه اقتدار ویژه ای داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم پیشرفت های علمی دانشگاه کاشان را درخور توجه و حایز اهمیت دانست و اظهار کرد: دانشگاه کاشان امروز به برکت انقلاب اسلامی، شاهد هستیم که در تمامی عرصه های علم و فناوری فعال است و خوش می درخشد که این حاصل تلاش همه مجموعه دانشگاه و خیرین است.

وی موفقیت های این دانشگاه و کسب رتبه یک تا هشت کشور را مرهون تلاش ارزشمند اساتید و یاوران علمی ومسئولان و بزرگان این شهر عنوان و  اظهار امیدواری کرد تا با مشارکت و تلاش هر چه بیشتر دانشگاه کاشان، در ردیف 5 دانشگاه برتر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: ایران در حوزه تولیدات علمی توفیقات زیادی را کسب کرده است که با همت نخبگان حوزه علم و فناوری باید تلاش شود که رتبه های زیر 10 را کسب کند.

وی با اشاره به  اینکه مقام معظم رهبری یکی از محورهای اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب را بحث تمدن سازی مورد تاکید قرار داده است، افزود: ماباید تمدن نوین اسلامی را که پایه های آنرا ایجاد کردیم تحقق دهیم و یکی از مسایلی که در تحقق این تمدن نقش اساسی دارد و خواهد داشت دانشگاه است.

دکتر عموعابدینی با بیان اینکه حضرت امام ره فرمودند که "دانشگاه، منشا همه تحولات است"،خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی آیا دانشگاهی داریم که تمام شاخص های دانشگاه تمدن ساز را داشته باشد؟

وی با بیان اینکه خیلی از محصولات را در حوزه های مختلف نانو، بیوتکنولوژی و سلول های بنیادی داریم صادر می کنیم، افزود:  در شاخص های دانشگاه تمدن ساز گام هایی را برداشتیم اما کافی نیست که دانشگاه ها باید یک گام های جدیدی را برای مسیر تحول و گام  دوم بردارند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه های تمدن ساز و دانشگاه های طراز انقلاب اسلامی شاخص هایی دارند افزود: دانشگاه ها، به چند نسل اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم شدند که اگر به عقبه ایران اسلامی برگردیم و جریان تمدن اسلامی  را مطالعه کنیم، خیلی از فناوری های کشورهای غربی از ایران به آن طرف رفته است.

دکتر عموعابدینی افزود: دانشگاه های ما می تواند دانایی محور و جامعه محور باشد و بر اسای شاخص های تولید، فناوری و نوآوری و خلاقیت باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مسیری که برای حوزه آموزش و تحول آموزش در نظام جمهوری اسلامی قرار دادیم طرح تحولی است که دولت سیزدهم به دانشگاهها ابلاغ کرده است افزود: باید اساتید علاوه بر بیانیه گام دوم انقلاب، طرح تحول را مورد توجه قرار دهند تا با کمک دانشگاهیان بتوانیم در مسیر تحول دانشگاه تمدن ساز قرار گیریم.

دکتر عموعابدینی مهارت محوری در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: مهم است دانشجویی که دانش آموخته می شود مشکل اشغال نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری زیادی از رشته ها در آینده دیگر شغل برای اینها نخواهد بود، خاطر نشان کرد: باید رشته های جدید تعریف شود و اختیار به دانشگاه ها داده شود که رشته های که کاربردی و شغل برای آنها نیست حذف و به جای آن رشته های جدید ایجاد شود.

وی به طرح استاد محوری اشاره کرد وافزود:بر پایه مصوبه شورای استعدادهای درخشان دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی که در المپیادها مدال طلا کسب می‌کنند، می‌توانند با گرفتن دیپلم بدون کنکور وارد دانشگاه شده و تا اخذ مدرک دکترا به صورت مستقیم و استاد محور ادامه تحصیل بدهند و همزمان نیز حقوق دریافت کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، حرکت و سمت وسوی دانشگاه ها بر اساس آمایش سرزمین و نیازهای جامعه را وظیفه دانشگاه ها دانست و اظهار داشت: دانشگاه ها باید بر اساس پتانسیل و ظرفیت های منطقه بتوانند نیازهای جامعه خود را برطرف سازند.

در این آیین که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، نماینده ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، شهردار و جمعی از مدیران و مسوولان کاشان در سرسرای آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد، با اهدای لوح و تندیس از بیش از ۶۰ استاد نمونه آموزشی و ارتقا یافته این دانشگاه تجلیل شد.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: معاون آموزشی وزارت علوم وزارت علوم دانشگاه کاشان


( ۱ )

نظر شما :