ارائه تجربیات مدیریت سبز دانشگاه کاشان در نشست مدیریت سبز دانشگاههای وزارت علوم

۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۷۱۸۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۴۹

نشست ارائه تجربیات مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با حضور قائم مقام وزیر علوم و همچنین حضور مجازی (برخط) ۱۵۴ دانشگاه، امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت برگزار شد .
رئیس دانشگاه کاشان در این نشست به گزارشی از تجربیات و فعالیت های انجام شده این دانشگاه در مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: دانشگاه کاشان شورای راهبردی مدیریت سبز را در سال 1394 در این دانشگاه تشکیل داده و تاکنون 75 طرح اجرا کرده است.
دکتر عباس زراعت  به تدوین برنامه اول پنج ساله این دانشگاه با محوریت مدیریت سبز اشاره کرد و افزود: در  این راستا نیروگاه یک مگاواتی انرژی دراین دانشگاه تاسیس شده است.
وی ایجاد نخستین ساختمان سبز خیر ساز آزمایشگاه بیوتکنولوژی را از دیگر فعالیت های مدیریت سبز این دانشگاه عنوان کرد و افزود: به منظور پیشبرد اهداف مدیریت سبز پژوهشکده انرژی دانشگاه در ساختمانی مستقل تاسیس شده است که برنامه های زیادی را برای کاهش مصرف انرژی اجرا و در دستور کار دارد.
وی پروژه ساخت تصفیه خانه فاضلاب مرکزی، راه اندازی تصفیه خانه آب مرکزی، اجرای طرح شهر هوشمند، فیلتراسیون، جداسازی آب از منابع نفت خام، تاسیس موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی (سیاس)، طرح چرخه حیات در کویر لوت، طرح پایش شهاب سنگ‌ها، بهره برداری از سیستم ظرفشویی مکانیزه و ایجاد مرکز تحقیقات آب خاک و اقلیم شناسی  وساخت دستگاه تصفیه و ضدعفونی هوا را از دیگر فعالیت های مدیریت سبز دانشگاه کاشان ذکر کرد.

رییس دانشگاه کاشان به کسب رتبه برتر این دانشگاه در مدیریت سبز اشاره کرد واظهار داشت: دانش وگاه کاشان در نظام بین المللی گرین متریک سه سال متوالی رتبه دوم کشوری و در سال جاری رتبه  97 جهانی را در حوزه مدیریت سبز کسب کرده است.
دکتر زراعت اظهار امیدواری کرد با تامین منابع مالی، بتوان برنامه های راهبردی مدیریت سبز این دانشگاه را هر چه یشتر اجرا نمود.
معاون اداری مای و تامین منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست گفت: ضروری است دانشگاه‌ها در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقای مولفه‌های زیست محیطی زیستگاه بشری، فعالانه مشارکت کرده و ابعاد و مولفه‌های مدیریت سبز در دانشگاه‌ها را شناسایی کنند که اگر این اتفاق بیفتد راهگشای مسیر مدیریت سبز و حل معضلات زیست محیطی شهرها و در نهایت کشور خواهد بود.
دکتر نظرپور با اشاره به ابعادی که در مدیریت دانشگاه‌ها می‌توان به آن توجه کرد، اظهار داشت: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت منابع مادی و تجهیزاتی، رهبری، راهبردها، فناوری‌های نوین، مباحث اجرایی و امور سازمانی دانشگاه‌ها، منابع مالی و انسانی، پژوهش و آموزش، ارتباط با محیط پیرامونی و نظارت و ارزیابی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌هاست.

دکتر نظرپور اضافه کرد: دانشگاه سبز رویکردی است که از یک سو بر اصلاح چرخه‌های مصرف مواد و انرژی و از سویی دیگر بر کاهش تولید آلاینده ها و مواد زائد در دانشگاه‌ها تاکید دارد. در بیان کلی، دانشگاه سبز، دانشگاهی است که همه فعالیت‌ها در آن بر اساس جنبه‌های سه‌گانه توسعه پایدار یعنی پایدار محیطی دربرگیرنده اجتماعی و زیست‌پذیری اقتصادی صورت می‌گیرد و نشان دهنده تعهد و باور به نقش مراکز آموزش عالی در نزدیک شدن به توسعه پایدار است.

گزارش عملکرد مدیریت سبز دانشگاه کاشا ن

کلید واژه ها: مدیریت سبز وزارت علوم دانشگاه کاشان نشست مجازی


( ۲ )

نظر شما :