به انگیزه هفته فرهنگی در دانشگاهها، همت همدلانه دانشگاهیان برای رونق مضاعف فعالیت‌های فرهنگی

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳ کد : ۱۷۱۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۷۹

به مناسبت هفته فرهنگی دانشگاه ، معاون ، مدیران و کارشناسان حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی در نشستی صمیمانه با رئیس و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دیدگاههای خود را مطرح کردند.

 رئیس دانشگاه کاشان در این نشست  گفت: بسیاری از  مشکلات و بحران‌های موجود، ریشه درنقصان  مسائل فرهنگی دارد و لذا باید فرهنگ در اولویت موضوعات و مسائل قرار بگیرد

دکتر عباس زراعت، توجه به مسایل فرهنگی در دانشگاه را ضروری دانست و افزود: مسایل فرهنگی مساله انسانی است و به ابعاد انسانی فرد در همه زمنیه ها مربوط می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر زیر ساخت های فرهنگی با سنت و دین و عرف هماهنگ نباشد جامعه آسیب می بیند و نمی توان در همه زمینه ها رشد کرد.اولین زیرساخت برای فعالیت های فرهنگی،شناخت صحیح فرهنگ است و نباید فرهنگ را با چند موضوع مانند انجام فرایض و شعائر دینی مساوی دانست.انجام شعائر دینی مناسب و لازم است اما تمام فرهنگ نیست.فرهنگ باید با عقل و عرف نیز سازگارباشد و نباید چنین تلقین کرد که فرهنگ همزاد خشونت و اندوه است و با شادی،محبت،عشق،عقل و منطق سازگاری ندارد.این تلقی سبب می شود که دانشجویان از دین و فرهنگ، گریزان شوند.

وی سرمایه گذاری و برنامه ریزی درست و صحیح در امورفرهنگی دانشگاه را خواستار شد و اظهار داشت: در دانشگاه کاشان حدود ده هزار انسان فرهیخته اعم از استاد ،کارمند و دانشجو با خواسته ها و دیدگاههای مختلف فرهنگی وجود دارد که باید با برنامه ریزی درست بتوان توسعه و ارتقاء فرهنگی دانشگاه را شاهد بود و رضایت نسبی و منطقی حاصل نمود.در فعالیت های فرهنگی باید تمامی سلیقه ها با حضور حداکثری نقش داشته باشند و هیچ گروهی نمی تواند خودش راحق مطلق و دیدگاه مخالف را باطل بداند.چه زیباست تمامی تشکل ها،کانون ها و انجمن ها با یکدیگر تعامل داشته و در درون خودشان، رحماء اما در مقابل دشمن،اشداء باشند و اختلاف سلیقه و گرایش سیاسی میان آنها فاصله نیندازد و همه مادر این زمینه باید پیرو مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم.

دکتر زراعت وفاق و همدلی و ایجاد فضای گفتمان بین جامعه دانشگاهی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: باید سعی شود تا با برنامه های مختلف فرهنگی بتوان افرادی پاکدست و باتقوی تحویل جامعه داد.یکی از مشکلات کنونی دانشگاهها آن است که فقط روی آموزش و پژوهش تاکید می شود و از جنبه های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان غافل هستیم در حالیکه اهمیت این جنبه بیشتر است.

رئیس دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه جامعه محور، دانشگاهی است که به زندگی  اجتماعی دانشجویان نیز توجه دارد و آنان را اشخاصی اجتماعی،تربیت می کند.

وی برگزاری نشست‌های این‌چنینی را در راستای بهبود فضای فرهنگی دانشگاه ضروری دانست و خواستار تداوم این جلسات به طور مستمر شد.

 در این نشست کارشناسان فرهنگی دانشگاه نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

برنامه های هفته فرهنگی دانشگاه کاشان

مدیر ارتباطات فرهنگی دانشگاه کاشان گفت: بر اساس ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مبنی بر برگزاری هفته فرهنگی در دانشگاه‌های کشور، این برنامه برای اولین بار از تاریخ 12 الی 20 آذرماه 1399 انجام شد.

 دکتر مزروعی افزود: در طول این مدت 10 برنامه با هماهنگی و درخواست معاونت فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی و  کانونها و تشکلها و انجمن‌های علمی دانشجویی انجام شده است.

وی  برنامه های فرهنگی اجرا شده را  دانشگاه خلوت تأملاتی در مسائل و الزامات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ایام کرونا، نشست مدیران و کارشناسان فرهنگی با اعضای شورای مرکزی انجمن‌های علمی، تقدیر از دانشجویان نمونه فرهنگی، ورزشی و آموزشی به مناسبت روز دانشجو، تریبون آزاد دانشجویی با هدف ارتقاء تقویت استاد و دانشجو ذکر کرد.

دکتر مزروعی خاطر نشان کرد: اهداء هدیه به دانشجــویان حاضر در سراهای دانشجویی، مراسم غبارویی گلــزار شهدای گمنام دانشگاه همراه با یادی از شهید محسن فخری زاده، کارگاه آموزشی «چرا با تو بمانم» با موضوع چالش های روابط عاطفی، کارگاه آموزشی «ارتباط در خانواده و کرونا»، کارگاه آموزشی «کسب وکارهای اینترنتی» و پویش «دانشگاه همـــدل» از دیگر برنامه هایی بود که انجام شده است.

مدیر ارتباطات فرهنگی دانشگاه کاشان اظهار امیدواری کرد: با بهره گیری از تجارب این برنامه در اولین سال اجرا و با حضور دانشجویان در سالهای بعد انشالله برنامه بسیار پربارتر برگزار شود.

کلید واژه ها: فرهنگی فعالیت های فرهنگی هفته فرهنگی دانشگاه ها


( ۱ )

نظر شما :