به روزرسانی دستگاه تشدید مغناطیسی هسته NMR در دانشگاه کاشان

تعداد بازدید:۱۹۳۵

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان از به روزرسانی  دستگاه تشدید مغناطیسی هسته NMR  در دانشگاه کاشان خبر داد.
دکتر مهرداد مرادی افزود: این دستگاه از جمله دستگاه‎های با تکنولوژی بالا در حوزه تحقیقات دارویی و شیمیایی است و این دستگاه ساخت شرکت بروکر آلمان  Brukerاست.
وی با بیان اینکه از این دستگاه فقط ۱۹ عدد در ایران موجود است که تا قبل از اسفند ۹8 چهار عدد از آنها به دلایل مختلف از سرویس‌دهی خارج شده بود، خاطر نشان کرد: دستگاه دانشگاه کاشان هم در اسفند ماه ۹۸ به دلیل شیوع کرونا، توقف پروازها و عدم دسترسی به هلیوم مایع از سرویس‎دهی خارج شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ شرکت داخلی این دستگاه را پشتیبانی نمی‎کند و شرکت بروکر هم بخاطر تحریم‎های ظالمانه حمایتی از ایران نمی‌کند.
دکتر مرادی افزود: دانشگاه کاشان با حمایت رئیس دانشگاه و پشتوانه شورای عالی آزمایشگاه مرکزی تصمیم گرفت تجهیزات لازم برای به روز رسانی را به کمک متخصصان مواد، الکترونیک و متخصصان کار در دمای پایین طراحی و اجرا نماید.
وی با اشاره به اینکه با شروع کار از فروردین ماه، قطعات مورد نیاز برای راه اندازی مجدد این دستگاه ساخته شد، افزود:  بعد از فرایند ساخت، این تجهیزات در دمای پایین (نیتروژن مایع و هلیوم مایع) تست و سپس فرآیند راه‌اندازی دستگاه شروع شد و به توفیق الهی دستگاه در اواسط مرداد ماه بعد از ماه ها کار شبانه روزی راه اندازی مجدد شد و به چرخه سرویس دهی به شبکه پژوهش و تحقیقات کشور بازگشت.
 رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کاشان تاکید کرد: دانشگاه کاشان می تواند به یک مرکز بومی برای راه اندازی سایر دستگاه ها و سرویس رسانی به سایر دستگاه های موجود در کشور تبدیل شود.

انعکاس خبر در رسانه ها:

وزارت علوم

 صاحب نیوز

کاشان فردا

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: آزمایشگاه مرکزی دستگاه تشدید مغناطیسی هسته NMR دانشگاه کاشان


( ۸ )

نظر شما :