همزمان با هفته نجوم: ارائه گزارش ساخت سازه‌های نجومی در رصد‌خانه دانشگاه کاشان

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۱۱۴۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۸۷

مسئول رصد خانه دانشگاه کاشان به مناسبت روز و هفته جهانی نجوم گزارشی از سازه‌های نجومی این رصدخانه را ارائه کرد.
ایرج صفایی به ساخت و نصب بیش از 8 ساعت آفتابی در اقصا نقاط ایران اشاره کرد و افزود: ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان، ساعت آفتابی پارک ائل گلی تبریز، ساعت آفتابی استرک کاشان، ساعت آفتابی پایانه شهید حقانی بندرعباس، ساعت آفتابی پارک مسافر سیرجان و ساعت آفتابی آنالماتیک دانشگاه کاشان از این جمله است.
وی به طراحی، ساخت و نصب ساعت آفتابی، ساعت مهتابی با کاربرد حلقه اعتدالی توسط این رصدخانه در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه اشاره کرد و افزود: این سازه نجومی با کاربردهای گوناگون ستاره‌شناسی، هم‌اکنون بزرگترین ساعت آفتابی جنوب کشور محسوب می‌شود.
مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان تشخیص زمان بر اساس ساعت رسمی کشور با دقت یک دقیقه، تعیین دقیق نیمروز یا لحظه اذان ظهر و تشخیص زمان در شبهای مهتابی از قابلیت‌های این ساعت آفتابی-مهتابی عنوان کرد و افزود: تشخیص تقویم بر پایه گاهشماری ایرانی، تعیین دقیق زمان اعتدالین و انقلابین در ابتدای فصل‌ها و تعیین روز جهانی دریانوردی نیز کاربردهای حلقه اعتدالی در این سازه است.
مهندس صفایی خاطر نشان کرد: ساعت آفتابی بندرلنگه با قطر بیرونی حدود چهار متر بر روی پایه‌ای به ارتفاع حدود دو متر نصب شده است.
وی با بیان اینکه اسکلت اصلی این سازه از فولاد و صفحه ساعت از جنس استیل است، اظهار کرد: ساختار کلی و تزئینات ساعت آفتابی بندرلنگه  و دیگر سازه های نجومی ساخته شده بر اساس پیشینه تاریخی منطقه طراحی و اجرا شده است.

کلید واژه ها: هفته نجوم دانشگاه کاشان رصدخانه


( ۲ )

نظر شما :