رونمایی از کتاب رساله در علم حساب در دانشگاه کاشان

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۰۵۰۴ اخبار دانشگاه دانشگاه کاشان در رسانه ها
تعداد بازدید:۲۳۳۹

کتاب "رساله در علم حساب" نوشته قوام الدین بیدگلی به همت مرکز پژوهشی کاشان شناسی، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان و انجمن صباحی بیدگلی طی مراسمی در این دانشگاه رونمایی شد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: این کتاب در حوزه علم حساب و ریاضی قدیم نوشته قوام الدین بیدگلی ریاضی دان قرن نهم یا دهم هجری (۱۵ و ۱۶میلادی) توسط پژوهشگر «محمدرضا عرشی» تصحیح و به همت انتشارات ارمغان ادب به چاپ رسیده است.

دکتر مدنی خاطر نشان کرد: چاپ این اثر که 212 صفحه به چاپ رسیده است با زحمات استاد حسن عاطفی و حمایت مالی پروفسور شروین عرفانی گردآوری شده است.

مصحح این کتاب افزود: قوام الدین بیدگلی حنفی از ریاضیدانان گمنام ایرانی است که رساله ای به زبان فارسی از وی در حساب و هندسه برجای مانده است.

محمدرضا عرشی با اشاره به اینکه این رساله تاریخ کتابت ندارد، اظهار داشت: از قراین موجود در مجموعه و متن رساله به نظر می رسید بیدگلی از ریاضیدانان سده 9 یا 10 هجری قمری است.

وی افزود: این رساله جهت مطابقت نمودن مطالب ریاضیات قدیم با اصطلاحات امروزی و همچنین با هدف استفاده کتاب برای افرادی که آشنایی چندانی با متون ریاضیات قدیم ندارند به زبان امروزی شرح شده است.

دکتر علیرضا اشرفی محقق و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان هم دراین مراسم به تاریخ پیدایش علم ریاضی و جبر اشاره کرد و گفت: نخستین تمدن مکتوب که به علم ریاضیات پرداختند تمدن یونان بود.

وی با اشاره به اینکه جبر با شرح مقدس اسلام شروع شد افزود: غیاث الدین جمشید کاشانی یکی از ریاضی دانان طراز اول است که نمونه ندارد.

دکتر اشرفی با اشاره به فرهنگ بسیار درخشان کاشان در علوم مختلف ریاضی  ادبیات و... اینکه بزرگان زیادی را این شهر به جهان عرضه کرده است، مرکز پژوهشی بسیار قوی در این شهر را لازم دانست و افزود: دانشمندان بزرگی در این شهر وجود دارد که هنوز ناشناخته و گمنام هستند و باید محققان این شاخص های شهر را برای نسل جوان بیشتر معرفی کنند.

انعکاس خبر در:

خبرگزاری صدا وسیما

کلید واژه ها: رونمایی از کتاب ریاضی مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان


نظر شما :