ضرورت توجه جدی به زبان باستانی منطقه کاشان (گویش راجی)

۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۴ کد : ۱۰۰۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۷۳

 رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: زبان راجی در منطقه کاشان با چالش های جدی برای بقا مواجه است و در بسیاری از شهرها و روستاها در حال نابودی است.

دکتر محمد مشهدی نوش آبادی افزود: کاشان از جمله مناطق ایران است که در بسیاری از شهرها و آبادی های آن به زبان یا گویش پهلوی که همزاد زبان اوستایی است و به زبان راجی (راژی) شهرت دارد، تکلم می کنند.

وی اظهار داشت: زبان باستانی یکی از مهمترین میراث های ارزشمند گذشتگان در منطقه کاشان است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود چنان که در شهرهایی مانند نوش آباد به کلی از بین رفته و در شهرهایی چون آران و بیدگل در حال نابودی است.

وی تصریح کرد: در برخی از مناطق کاشان مانند برزک همچنان این زبان کاربرد دارد ولی جوانان و حتی برخی میانسالان و کودکان به کلی از این زبان بی اطلاع هستند.

مشهدی نوش آبادی گفت: هر روزه تعداد زیادی زبان در جهان نابود می شود و طبعا زبان راجی منطقه کاشان نیز با این خطر مواجه است پس باید با اقدامات علمی، آموزشی و فرهنگی مانند آموزش مستمر، برگزاری کارگاه ها و همایش های موثر بین المللی و ملی در حفظ و ادامه حیات این زبان تلاش کرد.

رئیس مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: باید به صورت علمی این مساله مورد بررسی قرار گرفته و ضمن آسیب شناسی و توجه به زبان های فرهنگی فراموشی گویش باستانی راهکارهای موجود را با استفاذه از تجارب دیگر کشورها بررسی و بومی سازی کرد.

مشهدی نوش آبادی در پایان توجه بیشتر نهادهای آموزشی و فر هنگی به آموزش ، تدریس این زبان به کودکان و نوجوانان در قالب جزوه ها و کلاس های درسی و بیان اهمیت این زبان با برگزاری جشنوراه های و برنامه های فرهنگی در شهرها و روستاهایی که این زبان کاربرد دارد را از راهکارهای ادامه حیات زبان راجی ذکر کرد.

کلید واژه ها: زبان و ادبیات فارسی زبان فارسی


( ۱ )

نظر شما :