معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه کاشان جزء دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار آموزش عالی است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۲ کد : ۶۸۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۳۴
معاون آموزشی وزارت علوم از دانشگاه کاشان به عنوان یکی از دانشگاه های خوب و مطرح کشور یاد کرد و افزود: دانشگاه کاشان جز دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار آموزش عالی است که در طرح های علمی و بین المللی موفق بوده است.
دانشگاه کاشان جزء دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار آموزش عالی است

معاون آموزشی وزارت علوم از دانشگاه کاشان به عنوان یکی از دانشگاه های خوب و مطرح کشور یاد کرد و افزود: دانشگاه کاشان جز دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار آموزش عالی است که در طرح های علمی و بین المللی موفق بوده است.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جشنواره نوآوران بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان یکی از چالش های آموزش عالی را عدم تعامل با دستگاهها و مراکز علمی عنوان کرد و افزود: تعامل بین دستگاهها ، مراکز علمی و تعامل بین شهرها و مناطق مختلف یکی از عوامل پیشرفت جامعه است.

 وی یکی از مهمترین مولفه های موثر در دانشگاه کاشان را توجه به رویکرد خرد جمعی و مشارکت عمومی که جزء سیاست های آموزش عالی این دولت است بیان کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان همچنین در جذب خیرین نیز پیشرو است.

وی از مغفول ماندن علوم پایه ابراز نگرانی کرد و گفت: علوم پایه بستر ساز سایر رشته هاست که  متاسفانه به لحاظ فرهنگی جامعه این علوم کمتر مود توجه قرار گرفته و باید فکر کنیم که نبوغ دانشمندان زمانی ظهور و بروز خواهند کرد که در علوم پایه مورد توجه قرار گیرد .

وی به عدم پیشرفت و تحول در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی همچون 50 سال پیش اداره می شود که باید گام های تحول رادر نظام آموزشی برداریم تا دانش آموزان و دانشجویان نقش خود را در کلاس و محیط دانشگاه مفید احساس کنند.

وی نقش فعالیت های جمعی و خرد جمعی را برای توسعه و پیشرفت جامعه حایز اهمیت دانست و افزود: یکی از سیاست های آموزش عالی خرد جمعی و برقراری تعامل بین حوزه های علمی است .

وی ارتباط بین رشته ها و ایجاد علوم بین رشته ای در دانشگاهها را تاکید کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر مجوز 71 مورد رشته های جدید بین رشته ای به دانشگاهها داده شد که امید است با این رشته های جدید توسعه علمی کشور را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاهها می توانند درس های اختیاری کاربردی را با تاثیر گذاری در معدل و برای دانش افزایی دانشجویان در دانشگاه ها ارائه دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم توجه به کارآفرینی را برای حل مشکلات جامعه لازم دانست  و گفت: کارآفرینی یکی از مؤلفه های است که جوانان را خلاق و رفع مشکلات بیکاری و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

دکتر شریعتی آمار بیکاری کشور را 12 درصد و آمار بیکاری فارغ التحصیلان را 18 درصد عنوان کرد و افزود:در سال حدود 780 هزار نفر دانشجو از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که فراهم کردن شغل برای این تعداد افراد تحصیلکرده کار بسیار سختی است.

وی به رشد توسعه آموزش عالی از سال 84 تا 92 در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1384 تعداد دانشجویان کشور دو میلیون و 200 نفر بوده که در سال 92 به چهار میلیون و 800 دانشجو افزایش یافته است.

دکتر شریعتی تعداد مراکز آموزش عالی در سال 84 را 917 مرکز عنوان کرد و گفت: در سال 92 به دو هزار و 800 مرکز افزایش یافت

وی به رشد 12درصدی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 81 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها مشغول هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مؤلفه هایی که دردانشگاهها مطرح است نسبت دانشجو به استاد است که در سال 84 این نسبت 25 بود که سال 92 به 35 مورد رسیده است.

وی ماموریت گرایی را یکی از اهداف و رسالت های آموزش عالی عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها باید به صورت مأموریت گرا و هدفمند فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه  داشتن برنامه راهبردی برای هر دانشگاه و انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی با جهت گیری معنادار مطابق برنامه راهبردی ضروری است خاطر نشان کرد:دانشگاهی که ماموریت گرا باشد دانشجوی آن بیکار نمی ماند.

دکتر شریعتی اظهار امیدواری کرد تا با تعامل دستگاه ها و ایجاد مراکز کارآفرینی و دانش بنیان در دانشگاه ها و ارائه طرح های تحقیقاتی کاربردی بتوان رشد و توسعه علمی و اشتغالزایی جوانان را شاهد بود.

                                                                                               


( ۱ )

نظر شما :