دکتر روحانی در نشست صمیمی با روسای دانشگاههای کشور: فناوری ارتباطات لازمه توسعه علمی است

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۹ کد : ۶۷۶۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۵۱
رییس جمهور دانشگاه ها را منشاء نشاط و حرکت های بزرگ اجتماعی برشمرد و با تاکید بر اینکه باطن دانشگاه باید دانشجو محور باشد، اظهارداشت: وظیفه اساتید آماده کردن دانشجویان برای مدیریت مراکز مهم کشور، بویژه مراکز اقتصادی و فرهنگی است.
دکتر روحانی در نشست صمیمی با روسای دانشگاههای کشور: فناوری ارتباطات لازمه توسعه علمی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نشست صمیمی با روسای دانشگاههای کشور همچنین با بیان اینکه  فناوری ارتباطات لازمه توسعه علمی است،گفت: نباید از تحولات فناوری روز فاصله گرفت و بجای بستن؛ جوانان باید برای تعامل درست با فناوریهای فردا آماده شوند.

رییس‌ جمهور اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید بر روی مهارت‌آموزی دانشجویان متمرکز شوند و امسال که سال تولید و اشتغال است، بایستی توجه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان بویژه جوانان تحصیلکرده اعمال شود.

دکتر روحانی به جایگاه مهم دانشگاه‌ها در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها، نقش مهمی در جریان انقلاب اسلامی و در مسیر آینده کشورمان داشته و خواهند داشت.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه تحرکات اجتماعی همواره از دانشگاه‌ها، آغاز شده است و دانشگاه یکی از حوزه‌های مهم نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: شما روسای دانشگاه‌ها، نیروی بزرگی به نام جوانان و دانشجویان را در اختیار دارید که به کمک آن می‌توانید تحرک و نشاط ایجاد کنید.

دکتر روحانی با اشاره به نقش طلاب و دانشجویان در روند پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بدون تردید اگر این تحرکات، ایثار و فداکاری‌ها نبود، نور انقلاب، کم‌کم به خاموشی گراییده و نمی‌توانست همه مردم را تحت تأثیر قرار دهد و امروز هم اگر به دنبال نشاط و حرکت هستیم، دانشجویان می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: اگر چه ظاهر دانشگاه، استاد محور است، اما باطنش باید دانشجو محور باشد، همه به یک معنا خادم دانشجویان هستیم تا آنان رشد یافته و به صحنه‌های اجتماع و مدیریت وارد شوند.

 

دکتر روحانی با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی در توسعه و پیشرفت کشور، اظهار داشت: ایران از پشتوانه و استعداد انسانی بزرگی برخوردار است و این استعداد می‌تواند در روند پیشرفت کشور، شتاب ایجاد کند. نیروی انسانی خلاق است که می‌تواند، تحولات علمی را ایجاد کرده و در کنار آن، تجهیزات مورد نظر بوجود آورد.

 

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در عرصه فناوری و علم نمی‌توان با حکم قضایی و با دستور محدودیت ایجاد کرد، گفت: امروز در عرصه علمی مسیری آغاز شده که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، لذا باید خودمان را برای شرایط دنیای امروز و فردا آماده کنیم، البته قبول دارم که باید از ابزار، درست استفاده کرد، لذا همه باید تلاش کنیم تا جوانان در مسیری قرار بگیرند که از فناوری‌های مختلف به طور صحیح استفاده کنند، اما جمع‌آوری و کنار گذاشتن این نوع فناوری، امکان‌پذیر نیست.

 

دکتر روحانی اضافه کرد: در دنیای امروز، نمی‌شود به راحتی و با یک حکم به طور مثال استفاده از  اتوبان‌ و هواپیما را بخاطر وقوع یک تصادف و یا سانحه تعطیل کرد.

 

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم در پای صندوق‌های آراء حضور می‌یابند تا نظر خود را در موضوعات مختلف اعلام کنند، گفت: عده‌ای چنین تبلیغ می‌کنند که نظر مردم باید روی موضوع اقتصادی جامعه باشد، اما مردم به شما اجازه نمی‌دهند که همه زندگی آنها را در اقتصاد خلاصه کنید و باید درباره فرهنگ، آزادی هم برنامه داشته باشید، اگر می‌خواهیم در معرض آراء مردم قرار بگیریم، لازم است، همه نیازمندی‌های جامعه مطرح شود.

 

دکتر روحانی با اشاره به گسترش کمی و کیفی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: امروز دانشگاه‌ها به طبقه و قشر خاصی تعلق ندارد و از همه اقشار و از سراسر ایران در دانشگاه‌ها حضور دارند و به مانند شریانی می‌ماند که سراسر کشور را پوشش می‌دهد، لذا باید از این ظرفیت برای ایجاد فضای مناسب در جامعه استفاده شود.

 

رییس‌ جمهور با اشاره به شرایط بسیار حساس جهان، گفت: نتیجه پوپولیسم، نفی پیش بینی و آینده نگری است و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط آینده، می‌تواند زندگی و آرامش مردم جهان را بهم بریزد، چنین شرایطی در کنار ناامنی و بی‌ثباتی حاکم در منطقه، ضرورت هوشیاری را دوچندان می‌کند.

 

رییس‌ جمهور، بیکاری را بزرگترین ناامنی فکری برای دانشجویان، دانست و گفت: در یک مقطع زمانی، مدرک تحصیلی به معنای جواز اشتغال به کار هم بود اما امروز دیگر اینگونه نیست و صرفاً یک مدرک محسوب می‌شود و در بوجود آمدن چنین شرایطی بی‌تردید معایب و اشکالاتی دخیل بوده است. چطور می‌شود که دانشجوی یک دانشگاه در حالی که هنوز مدرک خود را نگرفته، جذب بازار کار می‌شود، اما فارغ‌التحصیل دانشگاه علی‌رغم مکاتبات فراوان باز هم بیکار می‌ماند؟ اینگونه موارد باید ریشه‌یابی و اصلاح شود.

 

دکتر روحانی اهمیت مهارت‌آموزی در کنار عالم شدن را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر در کنار علم، مهارت وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد، لذا چنانچه دانشگاه‌ها به صنعت و تولید متصل شوند، شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

 

رییس‌ جمهور با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در پارس جنوبی، گفت: برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت کشور، در یک روز 20 میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری و 6 فاز پارس جنوبی، افتتاح شد و تولید گاز در پارس جنوبی از آغاز دولت یازدهم تا دیروز به 2 برابر افزایش یافته است و این نشانگر آن است که در این صنعت از مزیت‌های زیادی برخوردار هستیم.

 

دکتر روحانی افزود: همچنین 4 مرکز پتروشیمی افتتاح شد و 2 مرکز پتروشیمی نیز در هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد و این کار بسیار عظیمی بود و در این حوزه اگر، چند سال تلاش کنیم، می‌توانیم در منطقه در رتبه نخست قرار بگیریم. تولید محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم بیش از 9 میلیون تن با ارزش 5.5 میلیارد دلار، اضافه شده است. البته در افتتاح این پروژه‌ها، برجام تأثیر زیادی داشت و اگر برجام نبود، در تهیه تجهیزات مورد نیاز با سختی و مشکل مواجه بودیم.

 

رییس‌ جمهور تصریح کرد: امروز بزرگترین مسئولیت همه ما ایجاد اشتغال برای جوانان، بویژه جوانان تحصیلکرده است برای این کار باید همه دست به دست هم بدهیم.

 

دکتر روحانی با انتقاد از رواج مدرک‌گرایی در جامعه، گفت: بدون تردید اگر اشتغال ایجاد شود و دانشگاه‌ها مهارت‌آموزی را مورد توجه قرار دهند، از روند تلاش برای اخذ مدرک هم کاسته خواهد شد.

 

رییس‌ جمهور دستاوردهای علمی کشورمان را تحسین‌برانگیز توصیف کرد و گفت: امروز در رشد علمی، ارتقاء جدیدی یافته و 4 پله رشد داشته‌ایم، قبل سال 92 تنها یکی دو دانشگاه کشورمان در میان هزار دانشگاه برتر جهان قرار داشت، اما امروز 14 دانشگاه، جزو دانشگاه‌های برتر هستند و در شتاب علمی نیز در بین 25 کشور بنام دنیا، ایران در رتبه نخست است.

دکتر روحانی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی، خاطر نشان کرد: البته دانشگاه‌ها فقط در زمینه اشتغال تأثیرگذار نیستند، بلکه در موضوع پلاسکو، دانشگاه نشان داد که می‌تواند بهترین گزارش علمی را در کمترین زمان تهیه کند و تهیه 1700 صفحه گزارش کار بسیار مهم و ارزشمندی بود و نشان داد که دانشگاه‌ها می‌توانند در سایر حوزه‌ها نیز اقدامات خوبی ارایه دهند.

رییس‌ جمهور فعال شدن دانشگاه‌ها در زمینه منشور حقوق شهروندی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید تلاش کرد تا همگان از حقوق خود آگاهی پیدا کنند و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

دکتر روحانی گفت: امیدوارم شاهد دانشگاه امن‌تر، آزادتر و پیشرو در مهارت‌آموزی و ارتباط بیشتر با بخش‌های مختلف جامعه باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار گزارشی از دستاوردهای حوزه علم و فناوری ارایه کرد و گفت: امروز در تولید علم 4 پله ارتقاء داشته‌ایم و در رشد تولید مقالات علمی در بین 25 کشور، به رتبه اول رسیده‌ایم و رتبه علمی ایران در منطقه و جهان اسلام، بر مبنای پایگاه آی‌اس‌آی رتبه نخست می‌باشد.


( ۲ )

نظر شما :