نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۰ کد : ۶۷۵۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۴۲
نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران در دانشگاه کاشان برگزار شد

نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران با حضور استادان محققان استادکاران و معماران و دانشجویان رشته معماری و باستان شناسی در دانشگاه کاشان شروع  بکار کرد.

رئیس دانشگاه کاشان در این نشست با قدردانی از برگزار کنندگان این نشست علمی برگزاری این گونه همایش ها و سمینارها را برای تبادل تجربیات و ارتقاء سطح علمی دانشجویان لازم دانست.

دکتر عباس زراعت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی  را از جمله مشکلات سیستم آموزشی بیان کرد و اظهار داشت: با تبادلات علمی  باید راهکارهایی را برای  دلایل اینکه چرا  42 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند را ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه شهر کاشان قدیمی ترین شهر در جهان است پتانسیل مثبتی برای دانشجویان رشته باستان شناسی دانست و افزود: دانشجویان باید از این ظرفیت های مثبت شهر نهایت استفاده را ببرند تا بتوان مشکل بیکاری را رفع کرد.

رئیس دانشگاه کاشان نبود زیرساخت های لازم برای آموزش های بین المللی را از دیکر مشکلات سیستم آموزشی بیان کرد و گفت: این نشست علمی که با همکاری دانشگاه بامبرگ آلمان و موزه اشیاء اسلامی بومیلر با حضور  پروفسور کورن از شخصیت های علمی معماری معتبر جهان برگزار می شود فرصت مناسبی برای  تبادل و ارتباطات علمی محققان و دانشجویان علاقمند است  که امید است این نشست علمی دو روزه نتایج خوبی را به ارمغان داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان و رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در این نشست گفت: یکی از خلاقیت های معماری ایران در طول تاریخ این است که با مواد ومصالح مختلف و با استفاده از تزئینات مختلف معماری می توانند هنرهایی عظیم از خود خلق کنند.

دکتر محسن جاوری یکی از مواد مورد استفاده در معماری را گچ بیان کرد و افزود: در تزئین آثار معماری و گچ بری بناهای اطراف کاشان، آثاری از دوره ساسانی، سلجوقی و دوره اسلامی به چشم می خورد که جای کاوش دارد.

وی با قدردانی از برگزار کنندگان این سمینار علمی اظهار امیدواری کرد تا با ارائه مقالات و سخنرانی های علمی  بتوان نتایج قابل توجهی از هنر گچبری در معماری ایران حاصل شود.

دکتر مجید منتظر ظهوری دبیر علمی نشست تخصصی هنر گچبری در معماری ایران هدف از برگزاری این نشست را ارائه آخرین مقالات در حوزه گچبری بیان کرد و گفت: از آنجا که اکثر مقالات به صورت پراکنده است سعی شده با برگزاری این نشست مقالات علمی محققان و استادان برجسته معماری در حوزه گچبری گردآوری و آخرین دستاوردهای علمی حاصل شود.

وی ارتباط با دانشگاه های خارجی و تبادل تجربیات علمی محقان برجسته معماری  را از دیگر اهداف  این نشست ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد برگزاری این نشست ها به صورت سالانه استمرار داشته باشد.

دبیر اجرایی این نشست علمی گفت: این نشست تخصصی به همت دانشگاه کاشان و دانشگاه بامبرگ (اتو فریدریش) آلمان و با همکاری اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و موزه ی اشیاء اسلامی بومیلر در روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه برگزار می شود.

دکتر نوری شادمهانی، محورهای این نشست را فن شناسی(تکنیک، اجرا، مصالح، ابزار و رنگ)، نقوش و آرایه های تزیینی در هنر گچبری، بررسی عوامل مؤثر در شکل گیری و کیفیت تزئینات گچی(نقش کارفرما، طراح با استاد گچکار، اقلیم) بیان کرد و اظهار داشت: در این نشست همچنین پنلِ پرسش و پاسخ با استادکاران خبره و پیشکسوت گچ بری سنتی ایران برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این نشست را تاکید بر آرایه های گچ بری در تزئین بناهای اسلامی ذکر کرد و افزود: این آرایه های گچی از یک طرف ریشه در معماری پیش از اسلام دارند و از طرف دیگر با تاثیرپذیری از تعالیم اسلامی در بناهای دوره های سلجوقی و ایلخانی متجلی شده اند.

دکتر نوری شادمهانی، مهمترین ویژگی این نشست تخصصی را حضور و سخنرانی پروفسور کورن از استادان بنام معماری اسلامی در جهان بیان کرد و افزود: در این نشست ۲۵ مقاله ی پذیرفته شده از اساتید برجسته ی دانشگاهی و نیز استادکاران مجرب معماری به صورت سخنرانی ارائه می گردد.

/file/download/news/1492860777-.pdf

 


( ۲ )

نظر شما :