بازدید رییس شبکه­ ی میراث فرهنگی و متخصصان ایتالیایی از دانشگاه کاشان

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۵ کد : ۶۷۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۶۵

استاد فرانچسکو تاچتی، رئیس شبکه­ ی میراث فرهنگی (CH-Net)،  وابسته به مرکز تحقیقات INFN ایتالیا همراه با دستیارشان دکترلیزا کاستلی،در سفری سه روزه، به منظور بازدید از دانشگاه کاشان و ارزیابی امکانات باستان­سنجی آن وارد کاشان شدند.

وی که همراه با وزیرآموزش ایتالیا برای سفری یک هفته­ ای به ایران آمده ­اند، ماموریت دارند چگونگی همکاری در زمینه­ ی میراث فرهنگی و باستان­شناسی را با ایران بررسی کنند و گزارشی به نخست­ وزیر این کشور بدهند.

بازدید وی از دانشگاه کاشان، پیرو امضای تفاهم­نامه میان دانشگاه و مجموعه مراکز تحقیقاتی INFN در سال گذشته است که با پیگیری موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در دانشگاه کاشان محقق شد. در پاییز سال گذشته نیز با حمایت موسسه سعیدی، استاد اتوره فیورینی، که متخصص بی بدیل در زمینه­ ی فلزهای باستانی است، و دستیار او به کاشان آمدند تا ضمن بازدید  از امکانات این دانشگاه و زمینه­ های تحقیقات در باستان سنجی، گزارشی به رییس مر کز INFN  برای امکان و چگونگی شروع همکاری ارائه دهند.

لازم به ذکر است،  هیئت ایتالیایی، در حال ارزیابی دو دانشگاه دیگر نیز جهت امکان­سنجی این همکاری است.

اکنون در دانشگاه کاشان، با نظارت موسسه سعیدی، تفاهم نامه ­ای میان دانشکده فیزیک و گروه باستان شناسی منعقد شده و پیرو آن، با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه، فضای آزمایشگاهی برای راه اندازی اولین آزمایشگاه باستان­ سنجی در ایران فراهم شده است. بازدید اخیر هیئت ایتالیایی به منظور برآورد آمادگی دانشگاه برای راه اندازی آزمایشگاه باستان­سنجی با کمک مرکز INFN انجام شده است. در اولین فاز، این مرکز یک دستگاه XRF (تابش ایکس فلورسانس) برای آزمایشهای نا مخرب در اختیار این آزمایشگاه قرار خواهد داد. با در اختیار بودن این دستگاه، آزمایشگاه باستان­سنجی دانشگاه کاشان به عنوان اولین در کشور، خواهد توانست رسما فعالیت خود را آغاز کند.


( ۳ )

نظر شما :