همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی کاشان برگزار می شود

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۶۷۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۰
همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی کاشان برگزار می شود


دبیر علمی همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان گفت: این همایش دوازدهم اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

حمیدرضا جیحانی در جمع خبرنگاران از ارسال 40 مقاله به دبیرخانه همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان خبر داد وگفت: 12مقاله از این تعداد در چهار نشست تخصصی و سه مقاله هم به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی این نشست های تخصصی را شامل "باغ های باغهای شاهی و رسمی"، "باغهای محلی"، "منطقه فین" و "میراث و منظر کشاورزی منطقه کاشان" بیان کرد و افزود: در نشست نخست سه مقاله با عنوان های باغ عباس آباد و باغ تاج آباد نطنز و باغ فرح آباد ارائه می شود.
 
جیحانی یادآور شد: در نشست دوم نیز مقاله هایی با عنوان باغ کاشانی راوند، باغ ارباب ماشاالله راوند و باغ مبارک آباد ورکان ارائه خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان یکی دیگر از نشست ها را نیز شامل میراث کشاورزی در نظام آبیاری سنتی در برزک، بناها، کوشک های کشاورزی در منطقه آران و بیدگل و نوش آباد و مزارع مسکونی اربابی دوره قاجاری نیاسر عنوان کرد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان و دبیراجرایی همایش نیز در جمع خبرنگاران گفت: این همایش با هدف مطالعه، معرفی و شناسایی باغ های تاریخی منطقه کاشان و همچنین نحوه بررسی آبیاری سنتی این باغ ها برگزار خواهد شد.

محمد مشهدی نوش آبادی افزود: این همایش توسط مرکز کاشان شناسی و دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هم چنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

به گفته وی، پژوهش های مربوط به حوزه باغ های تاریخی و میراث کشاورزی شامل اجزا و عنصرهای متعدد و مستلزم مطالعه های معماری، تاریخی، جغرافیایی، باغ و منظر و بررسی میراث کشاورزی به صورت تحقیق های میدانی و کتابخانه ای است.
وی با اشاره به اینکه مقدمات این همایش از دو سال قبل آغاز شده است، یادآور شد: غالب همایش های برگزار شده مربوط به باغ تاریخی در حوزه ملی بوده اما این همایش برای نخستین بار به صورت ویژه به منطقۀ کاشان اختصاص دارد.

دبیر اجرایی همایش افزود قرار بود این همایش در آبان ماه سال قبل برکزار شود اما به انگیزه داوری دقیق و ویرایش علمی مقالات، همایش به اردیبهشت امسال موکول شد و نتیجه آن انتشار و اهدای مجموعه کامل مقالات به میهمانان در روز برگزاری همایش خواهد بود.

نخستین همایش باغ های تاریخی منطقه کاشان توسط مرکز کاشان شناسی و دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه این سازمان در دانشگاه کاشان برگزار می شود. @kashanshenasi


( ۱ )

نظر شما :