کسب رتبه دوم تیم شهاب دانشگاه کاشان در پنجمین دوره مسابقات کن ست (ماهواره کوچک) ایران

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۹:۲۱ کد : ۶۶۷۶ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۸۲۳۰
مدیر پژوهشکده دانشجویی دانشگاه کاشان گفت: تیم دانشجویی شهاب ۶ دانشگاه کاشان در پنجمین دوره مسابقات کن ست ایران دوم شد.
کسب رتبه دوم تیم شهاب دانشگاه کاشان در پنجمین دوره مسابقات کن ست (ماهواره کوچک)  ایران

مدیر پژوهشکده دانشجویی دانشگاه کاشان گفت: تیم دانشجویی شهاب 6 دانشگاه کاشان در پنجمین دوره مسابقات کن ست ایران دوم شد.

دکتر علیرضا فرجی با بیان اینکه این دوره از مسابقات با حمایت پژوهشگاه فضایی ایران در دو کلاس سنجشی- ارتباطی و علمی- اکتشافی برگزار گردید اظهار کرد: این مسابقات در سه مرحله طراحی مفهومی، طراحی دقیق و تست عملی رهاسازی کنست تیم دانشگاه کاشان در بین 8 تیم مرحله نهایی، موفق به کسب رتبه دوم در بخش ماموریت سنجشی ارتباطی شد.

وی اعضای تیم شهاب دانشگاه کاشان را مهدی امینی نیک، امیر رضا بهادری، پویا زور آوند، سید وحید مروج، محمد جواد ملکی، به سرپرستی محمد باقرزاده و استاد مشاور دکتر علی رضا فرجی بیان کرد و افزود: پنجمین دوره مسابقات کن ست توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با حمایت مرکز ملی فضایی ایران که بخش عملی آن در روز ۷ اسفند ماه 1395 با حضور تیم های منتخب از مراکز و دانشگاه های سراسر کشور در محل فرودگاه آزادی برگزار شد.

لازم به ذکر است که دانشگاه کاشان پر افتخارترین دانشگاه در مسابقات کنست است. در 5 دوره مسابقه از سال 90 تا کنون دانشگاه 7 تیم دانشجویی به این مسابقات اعزام کرده که 5 رتبه اول و دو رتبه دوم در کلاسهای مختلف مسابقه کسب کرده اند.

کن ست یک سامانه بسیار ساده مکاترونیکی است که به عنوان زیرمجموعه ای از دانش رباتیک فضایی مطرح می شود. نام این سامانه بر پایه استاندارد ساخت آن هم ارز ماهواره ای که در ابعاد قوطی نوشابه است، برگزیده شده است. یک کن ست باید شامل همه بخش های اساسی یک ماهواره از جمله زیرسیستم های توان، مدیریت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند بصورت مستقل عمل کنداژه کَن سَت از واژه های کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) که مخفف واژه (satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است. کن ست را می توان با وسایلی همچون راکت و بالن از ارتفاعات مختلف رها کرد تا ماموریت مورد نظرش را انجام دهد. افزون بر آن، سامانه های فرود متفاوتی می تواند برای کن ست استفاده شود که شاخص ترین آن ها چتر (Parachute) است. کن ست ها در دو کلاس استاندارد (که ابعاد آن در حد قوطی نوشابه است) و آزاد (که حجم آن به یک لیتر محدود می شود) طراحی و ساخته می شوند.

 


( ۴ )

نظر شما :

سجاد جهانگیری ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۹
درود بر همه ی شهابی های دانشگاه کاشان... . . . از طرف یک شهاب پنجی...